
British Press Coverage of Nazi Antisemitism, 1933 - 1938 

Thesis 

Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Arts in the 
Graduate School of The Ohio State University 

By 

Shuang Wu, M.A. 

Graduate Program in History 

The Ohio State University 

2018 

Thesis Committee: 

Robin Judd, Adviser 

Jennifer Siegel 

          



Copyright by 

Shuang Wu 

2018 

 

!2



Abstract 

From Adolf Hitler’s seizure of power in March 1933 until the Kristallnacht in November 1938, 

the British press provided a comprehensive narrative concerning the anti-Jewish persecutions in 

Germany. The staff of the Times, the Daily Mail, the Manchester Guardian, the Financial Times, 

the Economist and the Spectator condemned the Jewish persecutions and expressed concern for 

the Jews in different degrees. When they discussed the Jewish refugees, they were aware of 

Britain’s national interests, and revealed their hesitation to accept the Jews through the press. A 

close examination of the reportage also shows that the editors and correspondents of these 

publications held different perspectives towards Nazi Germany, which influenced their narratives 

and attitudes towards the antisemitic events. 

 

!3ii



Vita 

June 2011…………………………….High School Affiliated with Shanghai Jiao Tong University 

May 2016…………………………….B.A. History, University of Wisconsin-Madison 

Fields of Study 

Major Field: History 

           

 

!4iii



Table of Contents 

Abstract……………………………………………………………………………………......ii 

Vita…………………………………………………………………………………………....iii 

Essay…………………………………………………………………………………………...1 

Bibliography…………………………………………………………………………………..42  

!5iv



Essay 

          In The British Press and Jews under Nazi Rule, historian Andrew Sharf points out that the 

reaction of the British newspapers to the Nazi persecutions of the Jews is “a picture of 

understanding and lack of understanding, a picture of willingness to help and hesitation in 

actually doing so, a picture of sympathy and bewilderment in the face of the great cataclysm of 

our day.”  At the end of his book, Sharf asserts that the Press can only give its reading public a 1

“true picture” of every fact if it demonstrates both positive and negative attitudes.  This essay is 2

specifically concerned with the responses and attitudes of the British press to the discrimination 

and persecution of the Jews in Germany. Focusing on the period between Adolf Hitler’s seizure 

of power in March 1933 until the Kristallnacht in November 1938, it asks: how did the British 

editors and correspondents write about Germany’s treatment of its Jews? How did they think of 

and respond to the Jewish refugees from Germany? And finally, what could influence their 

narratives and attitudes towards those anti-Jewish acts? A close examination of the Times, the 

Daily Mail, the Manchester Guardian, the Financial Times, the Economist and the Spectator 

sheds light on these questions. The staff of different British newspapers and weekly journals, in 

fact, talked about the Jewish persecutions largely through their perspectives of the Anglo-

German relation as well as the Nazi regime as a whole. While they condemned antisemitism and 

expressed concern for the Jews in different degrees, virtually all of them were highly aware of 

Britain’s national interests and hesitant to accept the Jewish refugees into their country. 

 Andrew Sharf, The British Press and Jews under Nazi Rule (London: Oxford University Press, 1964), 209.1

 Ibid.2

!1



          In the past decades, a generation of historians have carefully investigated the British 

attitudes toward Nazi racial propaganda, as well as the complex linkages among the press, 

society, and its antisemitic past. Tony Kushner, for instance, argues that British intellectuals have 

been constantly indifferent towards antisemitic words and acts. According to Kushner, relying on 

their liberal democratic traditions, many British editors suggested that rumors, doubts and fears 

of Hitler’s regime exaggerated the Nazi assaults of Jews. These editors contended that Hitler 

made use of his aggressive racial policies in order to distract the German public’s attention from 

social and economic crises at home.  Stephanie Seul adds to Kushner’s argument, stressing that 3

the Anglo-American press understood the German events from their own liberal democratic 

lenses. In her opinion, the British journalists and editors believed that the Nazi attacks on Jews 

were not only a temporary “revolutionary” phenomenon as Hitler came to power, but also “a 

temporary measure to distract from domestic problems.”  Another group of historians understand 4

the British press reactions to Nazi antisemitism through the newspaper staff’s own thoughts 

about Jews. Richard Griffiths argues that many contemporary journalists saw Jews as “savage, 

embittered, pathetic people who have been taught to grasp and to hold,” and revealed such bias 

through their reportage.  Russell Wallis takes this thesis one step further. He finds that Britons 5

responded compassionately to the African, Asian or Eastern European victims who suffered from 

 Tony Kushner, “Beyond the pale? British reactions to Nazi anti‐Semitism, 1933–39.” Immigrants & Minorities 8 3

(1989): 143-160.  Tony Kushner, The Holocaust and the Liberal Imagination. Oxford: Blackwell, 1994.

 Stephanie Seul, “‘Herr Hitler’s Nazis Hear an Echo of World Opinion’: British and American Press Responses to 4

Nazi Anti-Semitism, September 1930–April 1933.” Politics, Religion and Ideology 14 (2013): 412-430.

 Richard Griffiths, Fellow Travelers of the Right: British Enthusiasts for Nazi Germany, 1933-1939. (London: 5

Constable, 1980), 74.
!2



oppression and persecution. However, due to their empathy for Germans and admiration of its 

culture, as well as their long-held deep suspicion of Jews, the British societies were much less 

concerned about the attacks on German Jews in the 1930s. Many even excused the Nazi policies 

and blamed the Jews for their own fate.  6

         In addition to liberal traditions, historians also connect the press coverage of Nazi 

antisemitism to Britain’s national interests and diplomacy. Andrew Sharf scrutinizes the 

relationship between the press and the governmental decisions. In his view, the majority of the 

British editors were strongly against Hitler’s racial policies and his dictatorship. However, 

considering Britain’s overseas markets and the established international order, they chose not to 

criticize Hitler’s regime harshly.  In her dissertation, Barbara Benge Kehoe adds to Sharf’s thesis 7

that a number of British editors were deeply concerned about the role that Britain played in 

maintaining the balance of power during that crucial, unstable power-transitional period. Having 

witnessed the German events, many editors intended to create and sustain a climate of public 

opinion favorable to the policy of appeasement.  Alternatively, Franklin Reid Gannon explains to 8

us how diplomacy could take a role in the news coverage of antisemitism. According to Gannon, 

although many British editors and journalists had doubts and fears of Nazism, they accepted it 

because they believed that Hitler would reconstruct Central Europe in peaceful ways. As a result, 

 Russell Wallis, Britain, Germany and the Road to the Holocaust: British Attitudes towards Nazi Atrocities. New 6

York: I. B. Tauris, 2014.

 Andew Sharf, The British Press and Jews under Nazi Rule. London: Oxford University Press, 1964.7

 Barbara Benge Kehoe, “The British Press and Nazi Germany.” PhD diss., University of Illinois at Chicago, 1980.8

!3



they wrote much more about Germany’s diplomacy than its antisemitic persecutions.  Through 9

his investigation of the British weeklies, Benjamin Morris agrees with Gannon’s view, and 

demonstrates the British concern about Germany’s rearmament. Due to Hitler’s aggressive 

foreign policies, Morris argues, Britain and other major European powers worried about the 

established world order. Under the circumstances, the journalists became growingly aware of the 

Anglo-German antagonism. In order not to provoke diplomatic disputes, they were reluctant to 

pay close attention to Germany’s racial policies.  10

         Taken altogether, the rich and evolving historiography demonstrates that liberal traditions, 

national interests, and diplomatic tensions all influenced the British press responses to the Nazi 

assaults of Jews. However, these scholars tend to focus on the general picture of the press 

coverage of German Jews, without comparing and contrasting the specific attitudes and 

narratives of each newspaper and journal. Besides, they largely neglect the responses of the 

editors and journalists to the Jewish refugee crisis. This essay fills the vacuum. By investigating 

the news coverage of the Jewish persecutions and the refugees, it agrees with and contributes to 

Sharf’s and Gannon’s arguments that national interest and attempts to preserve peace played a 

part in the British press reportage. In addition, the essay also demonstrates that individual editors 

and correspondents were important actors who could direct the narrative and opinion of facts. 

***** 

 Franklin Gannon, The British Press and Germany 1936-1939. Oxford: Clarendon Press, 1971.9

 Benjamin Morris, The Roots of the Appeasement: the British Weekly Press and Nazi Germany during the 1930s. 10

London: Cass, 1991.
!4



         As soon as Hitler became the German chancellor in January 1933, he and the Nazi party 

propagated that Jews were “the root of all evil.” Hitler’s idea of race largely appealed to the 

German public of his time. Humiliated and distressed by the nation’s defeat in World War I, 

many Germans suspected a Jewish betrayal of Germany, and thus backed Hitler’s anti-Jewish 

measures. It was in this context that the Nazis sought to construct a racial community by 

normalizing terror and legalizing persecutions. In April 1933, the Nazis set up the “Law for the 

Restoration of the Professional Civil Service,” which banned Jews from the German civil service 

and restricted their participation in the economy. A considerable number of Jewish teachers, 

tradesmen, doctors, and lawyers either lost their jobs or became blue-collar workers thereafter. At 

the same time, the Nazis launched boycotts of Jewish businesses in Berlin and other German 

cities. These boycotts, along with the civil service laws and the atmosphere of hostility, prompted 

individuals to harass the Jews on their own. In May 1933, Hitler’s minister of propaganda and 

public information, Joseph Goebbels, organized public book burnings in front of the Opera 

House of Berlin, for the purpose of “re-educating” the German public.  Thousands of pro-Nazi 11

students and Hitler’s supporters made huge bonfires of books by leftist intellectuals and such 

Jewish authors as Albert Einstein and the satirist Kurt Tucholsky. In September, Goebbels 

ordered the exclusion of Jews from German cultural life, including film, theater, music, fine arts, 

literature and journalism. 

        From 1935 onwards, Nazi authorities had routinized violence and normalized coercion. 

Among their aggressive actions were the Nuremberg Laws of September 1935 that directly 

 See “Book Burning, Historical Film Footage,” https://www.ushmm.org/wlc/en/media_fi.php?11

ModuleId=10005852&MediaId=158.
!5

https://www.ushmm.org/wlc/en/media_fi.php?ModuleId=10005852&MediaId=158


attacked German Jews. The laws consisted of two parts. The first component was the Law for 

Protection of German Blood and Honor, which forbade marriage and sexual relations between 

Jews and “Aryan” Germans. The second was the Reich Citizenship Law, which defined people 

with three or more grandparents of the Jewish faith as “Jews.” Through the Nuremberg Laws, the 

Nazi authorities intended not only to isolate the Jews and eliminate their influence, but pave the 

way for their persecution, deportation, and eventually the extermination of the Jewish race. In 

November 1938, the murder of a German diplomat by a young Jewish man opened a new round 

of terror. The SS led an orgy of violence called the Kristallnacht, in which they beat and 

murdered Jews, smashed their homes and businesses, and burned their synagogues. Long before 

their physical deaths in concentration camps, most German Jews had in fact suffered from a 

“social death” that pushed them to the margins of the societies during the prewar years.  12

          In terms of foreign affairs, Germany repetitively spoke against the military restrictions 

imposed by the Treaty of Versailles, and wanted to build up its army forces again. On 23 October 

1933, Hitler’s government eventually announced Germany’s withdrawal from the Disarmament 

Conference and the League of Nations. After two years of secret rearmament, in 1935 Germany 

reintroduced conscription and revealed its military to the world.  In 1936, the German army 13

occupied the Rhineland. Hitler and his Nazi officials further announced a “Four-Year Plan” to 

prepare the German economy and military for war.  On 12 March 1938, Hitler ordered the 14

 Marion Kaplan, Between Dignity and Despair: Jewish Life in Nazi Germany (New York: Oxford University 12

Press, 1998), 5.

 Doris Bergen, War and Genocide: A Concise History of the Holocaust (Lanham: Rowman & Littlefield 13

Publishers, Inc., 2003), 77.

 Ibid.14

!6



German army to cross the border into Austria, which was known as the Anschluss. In the face of 

Germany’s aggression, the British government adopted an appeasement policy. Through a series 

of negotiations with Germany, Britain tried to preserve European peace.  The Anglo-German 15

naval agreement in 1935 was one example of Britain’s conciliatory attitude towards Hitler’s 

ambition of rearmament. In essence, the agreement recognized Germany’s right to rearm. More 

importantly, it allowed the nation to have its own naval vessels as long as they were less than 35 

per cent of the existing strength of Britain’s Royal Navy.  It was such concession to Hitler’s 16

bold and aggressive foreign policies as well as an attempt to prevent war that marked Anglo-

German relations in the 1930s. 

         In this broad context, a variety of British newspapers and weekly journals outlined Hitler’s 

antisemitic campaign in details. The Times, for instance, took on a vital role in informing middle- 

and upper-class readers of the latest German events. First produced in 1785 as the Daily 

Universal Register, the newspaper changed its name to the Times in January 1788. Owned by 

Major the Hon. John J. Astor and the original proprietorial family, the Walters, the Times had 

become “the most important newspaper” in the 1930s, and kept a large circulation of 185,000–

190,000 copies per day.  The owners granted the paper’s chief editor, Geoffrey Dawson, 17

 Frank McDonough, Hitler, Chamberlain and Appeasement (Cambridge: Cambridge University Press, 2002), 31.15

 Ibid., 22.16

 Gannon, The British Press and Germany 1936-1939, 56. “Despite its price of 2d, and its daunting quality press’ 17

outlook and layout, its circulation rose steadily from 187,000 in 1930 to 192,000 in 1937 and 204, 491 in 1939.” 
Also, see Viscount Camrose, British Newspapers and their Controllers (London: Cassell and Company Limited, 
1947), 21.

!7



“virtually complete authority as Editor,” and seldom commented on his work.  Once a private 18

secretary to Joseph Chamberlain and Lord Milner, Dawson not only embraced the British and 

Christian values of order and decency, but also was highly aware of the interests of the British 

Empire.  Dawson’s assistant and colleague, Robert M. Barrington-Ward, joined the editorial 19

committee of the Times in 1927, and “supported his chief without demur.”  20

          While the Times considered itself an independent newspaper that avoided inaccuracy and 

bias, it was widely known as “an official spokesman for the British Government” in the 1930s.  21

Since his resumption of the editorship in 1923, Dawson had established the ideas of “general 

support for the Government of the day,” and of “absolute impartiality of news reporting.”  On 22

the one hand, Dawson encouraged collective work and pursued accuracy of any piece of news. In 

his own words, “no single leading article has ever appeared in the Times until several members 

of the staff have had the opportunity of scrutinizing it,” and “nothing provides them [members of 

the editorial board] with greater amusement than the constant attempts that are made, both at 

home and abroad, to ascribe this or that contribution to the bias of some particular writer.”  On 23

the other hand, however, the newspaper’s impartiality and accuracy did not kept it from 

 Gannon, The British Press and Germany 1936-1939, 56 - 57.18

 Ibid., 58.19

 Linton Andrews, Lords And Laborers of the Press: Men Who Fashioned the Modern British Newspaper 20

(Carbondale: Southern Illinois University Press, 1970), 172 - 173. 

 The accuracy of the Times, see Sharf, The British Press and Jews under Nazi Rule, 10, and Gannon, The British 21

Press and Germany 1936-1939, 70.

 Gannon, The British Press and Germany 1936-1939, 69.22

 London Times, History Through “The Times:” a Collection of Leading Articles on Important Events, 1800-1937 23

(London: Cassell and Company, 1937), vi.
!8



becoming the mouth of the government. Many opinions published in the editorial and leading 

articles of the Times echoed the governmental policies. John Evelyn Wrench, writer and editor of 

the Overseas Daily Mail, recollected in his memoir that the British Foreign Secretary used to 

lunch with Dawson and express his gratitude to the Times for its “continuing support.”  Many 24

Europeans also saw the views of the Times as those of the British government. On 9 June 1938, 

the German Embassy in London reported to Berlin that “the Times is utilized for such 

semiofficial ballons d’essai,” and “would not oppose the views and intentions of Prime Minister 

Chamberlain in questions of foreign policy.”  The archival record of the Times indicates that 25

Dawson “espoused a policy of ‘giving fair play to the Government,’ without necessarily 

following them at every point.”  26

          During the 1930s, the editorial board of the Times followed the appeasement policy of the 

British government and dedicated itself to promoting peace in Europe. In order to do so, it tried 

to avoid intensifying the Anglo-German relationship by carefully editing the newspaper. 

Dawson, in particular, was aware of the influence of the Times in the ruling circles of Britain and 

Germany. “I do my utmost, night after night, to keep out of the paper anything that might hurt 

their [the Germans’] sensibilities,” Dawson said. He was also convinced that “the peace of the 

world depends more than anything else on our getting into reasonable relations with Germany.”  27

 John Evelyn Wrench, Geoffrey Dawson And Our Times (London: Hutchinson, 1955), 298.24

 Gannon, The British Press and Germany 1936-1939, 70.25

 Ibid.26

 Colin Shindler, Why Didn't the Press Shout?: American & International Journalism during the Holocaust, ed. 27

Robert Moses Shapiro (New York: Yeshiva University Press, 2003), 153.
!9



Likewise, having witnessed the carnage and destruction during World War I, Barrington-Ward 

whole-heartedly embraced appeasement and exhibited a total hatred of war. According to British 

historian Colin Shindler, Barrington-Ward was especially loath to use his position to advocate 

too strong a policy against Germany. He feared that such an act would antagonize the Nazi 

leadership and thereby facilitate the movement towards war.  In fact, the editors of the Times 28

had been reluctant to elaborate the dark side of the Nazi regime from the very beginning. In 

March 1933, the Nazis established their first concentration camp for political prisoners in 

Dachau. The correspondent of the Times in Bavaria, Stanley Simpson, wrote an informative news 

article about the “intense terrorism” in Dachau after conducting research and checking and re-

checking his sources.  Having read the article, the editors firstly questioned Simpson’s ability to 29

be objective and unemotional. After a conference, they reached to a consensus that the story of 

Dachau was “no longer relevant” and would not be published, because the New Statesman had 

already presented a comprehensive article on the camp at Sonnenburg.  30

          This support of the appeasement policy at the Times exerted an enormous impact upon the 

paper’s coverage of the Jewish persecutions. In response to Germany’s ill-treatment of its Jews, 

the Times stressed Britain’s non-interventionist principle first and foremost. Soon after Hitler 

became the chancellor of Germany in January 1933, the editors made an open announcement in a 

leading article that the form of government which the German people had chosen and tolerated 

 Shindler, Why Didn't the Press Shout?, 15228

 Ibid., 155.29

 Ibid., 156.30

!10



was “their own affair.”  Having witnessed how the Nazis unleashed a campaign of violence 31

against their political opponents in March, the correspondents of the Times described “the 

cruelties inflicted by Germans upon Germans” in detail. However, they held that such violence 

was “primarily a matter for Germany herself,” and “only if these methods were to be applied to 

foreign subjects would they become a matter of concern to other countries.  On 1 April 1933, 32

the Nazis launched a boycott against Jews. While the editors published multiple articles about the 

event, they reinforced their appeasement principle that “there can be no question of any official 

intervention by this country [Britain] on behalf of the subjects of another State.”  “Such action,” 

they argued, “would only make the position of the German Jews more perilous and would 

provoke German Nationalism to frenzy.”  33

          In addition to its non-interventionist approach, the Times maintained a balance between 

criticizing anti-Jewish acts and differentiating antisemites from the German people. Across the 

1930s, the staff of the newspaper never hesitated to uncover and condemn the irrationality of 

Hitler’s antisemitic campaign. In fact, they not only frequently and thoroughly reported anti-

Jewish measures in Germany, but also paid much attention to the deteriorated Jewish life under 

the Nazi regime. For instance, soon after the boycott of April 1933, the paper’s correspondents 

highlighted the economic plight of the Jews. “Countless Jews have been driven from public and 

private posts into the ranks of the unemployed,” they wrote, “and thousands of business people, 

 “Tension in Berlin,” Times, 1 March 1933, p. 15.31

 “The Spirit of Potsdam,” Times, 22 March 1933, p. 15.32

 “According to Plan,” Times, 3 April 1933, p. 15.33

!11



Jewish and non-Jewish, have been reduced to penury.”  Similarly, as soon as the Nazis 34

announced the Nuremberg Laws in September 1935, the editors of the Times continuously 

published five news articles and one leading article to explain the laws and their impacts upon 

the Jewish communities.  Both correspondents and editors underlined the exclusion of Jews 35

from German citizenship, the prohibition of marriage between Jews and Aryans, as well as the 

isolation of Jews from Germany’s social and economic life. Those Laws, the editors pointed out, 

were “based upon a pseudoscientific theory,” which “could not withstand the slightest scientific 

investigation.”  They further contended that all those anti-Jewish laws and policies aimed at 36

stigmatizing the Jewish people as “a destructive force whose continued existence was to be 

deplored and whose extermination was to be brought about ruthlessly and speedily.”  From this 37

perspective, the Times not only saw the cruelty and irrationality of the Nazi ideology, but also 

tried to provide its reader thorough and deep analysis of these state-sponsored crimes. 

        However, the staff of the Times did not blame the German people for those antisemitic acts. 

Throughout the 1930s, the editors and reporters tended to depict the antisemites as merely a 

“minority” in the Nazi party, whom they differentiated from the “good” German majority. In 

April 1933, for instance, the paper’s correspondent demonstrated that the German public showed 

“signs of critical reaction” to the Nazis’ dismissal of Jewish professors from universities. Friends 

 “Herr Hitler’s Problem,” Times, 5 April 1933, p. 15.34

 “New Laws in Germany,” Times, 16 September 1935, p. 12. “New German Laws,” 17 September 1935, p. 13. 35

“Obedience the First Law,” 17 September 1935, p. 14, “Germany and the Crisis,” 17 September 1935, p. 15, and 
“Isolation of Jews in Germany,” 18 September 1935, p. 9. 

 “German Cruelty to Jews,” Times, 3 October 1935, p. 1436

 Ibid.37

!12



of those Jewish scholars, he claimed, did not agree that “every Jew, as a Jew, represents a lower 

form of humanity.”  The correspondent also cited the words and praised the position of the 38

Deutsche Zeitung, which criticized that the Nazi order would “strike a deadly blow to science,” 

and “banish scholarly authority from the universities.”  A more illuminating example was the 39

paper’s coverage of the Kristallnacht. On the one hand, the editors published four news articles 

to demonstrate the “systematic plunder and destruction” against the Jewish communities, which 

“had seldom taken place in a civilized country since the Middle Ages.”  But on the other hand, 40

the paper’s correspondents tended to separate those Jews-baiters from ordinary Germans. One of 

them highlighted that “the crowd looked on” showed astonishment and disapproval, and many 

Germans expressed “strong dislike of the methods employed.”  The leading article published on 41

16 November 1938 more clearly displayed the paper’s sympathy towards as well as belief in the 

German public. “It is true enough that the Jews are regarded in Germany with a positive hatred,” 

the editors wrote. But it was also true that the German people, “as distinguished from their 

rulers,” could be made “ashamed and uneasy by these excesses of their party leaders.”  42

          A closer investigation of the Times also tells that its staff emphasized Nazi Germany’s role 

in keeping European peace while underplayed its antisemitic aggression. While the staff of the 

 “German Students’ Power,” Times, 29 April 1933, p. 13.38

 Ibid.39

 “Nazis attacks on Jews,” Times, 11 November 1938, p. 14. Other three articles are “The Victims of Reprisals,” 11 40

November 1938, p. 15, “Germany and the Jews,” 12 November 1938, p. 13,  and “Germany and the Jews,” 14 
November 1938, p. 8.

 “Nazis attacks on Jews,” Times, 11 November 1938, p. 14.41

 “Germany and Africa,” Times, 16 November 1938, p. 15.42

!13



Times showed contempt towards Hitler and his ideology, nevertheless they maintained that a 

stable Anglo-German relationship could help preserve the political and economic order. “A 

genuine understanding upon present policy between the head of the Fascist State and the British 

Prime Minister,” the editors wrote, “might yet turn the activities of the Disarmament Conference 

into fruitful channels and prepare the way for a successful World Economic Conference.”  43

When it came to Germany’s treatment of its Jews, they hoped that the worldwide protests might 

give the Nazis a broader sense of ethnic unity and national strength, and thereafter abandon their 

racist doctrines. “If that happens,” it argued, the Nazis’ idea about the relationship between 

individual and community would be “a valuable contribution to economic and social 

experiment” in Europe.  Having witnessed five years of persecution as well as Germany’s 44

withdrawal from the Disarmament Conference and the League of Nations, the paper’s staff still 

wanted to display certain “good” sides of the Nazi regime. In January 1938, the editors presented 

a summary concerning Hitler’s rule in Germany. They claimed that “Herr Hitler’s unchallenged 

position does not rest on mere force.” Without mentioning the German-Jewish situation, the 

editors underlined that “millions of Germans regard him with burning devotion as the savior of 

his country,” because he “created an impressive military force with incredible speed,” and 

“restored Germany to her place as a Great Power in the world.”  Hence, despite its clear and 45

 “A Meeting in North Italy,” Times, 15 March 1933, p. 15.43

 “Germany’s Ordeal,” Times, 30 July 1935, p. 15.44

 “Five Years in Germany,” Times, 31 January 1938, p. 31.45

!14



accurate reports of the anti-Jewish measures, the Times largely followed the appeasement policy, 

and stressed that Germany was a major player in keeping European order. 

          In addition to the Times, the Daily Mail was another important newspaper that closely 

monitored the German events during the 1930s. Born on 4th May, 1896, the Daily Mail was the 

only popular daily paper which maintained a predominant upper and middle-class readership. In 

1937, its circulation had reached up to 1,580,000.  The readership as well as large circulation of 46

the Daily Mail indicated its enormous impact not just on the ruling circle, but also on the British 

general public. Viscount Rothermere, the paper’s contemporary owner and co-editor, was a 

sympathizer of fallen monarchies in Europe. Influenced by some of his aristocratic friends such 

as Princess Stephanie von Hohenlohe, Rothermere tended to believe that the Treaty of Versailles 

treated the defeated nations badly. Meanwhile, he genuinely detested Bolshevism and considered 

Nazism an effective way to counter the communist ideology. Seeing the internal 

accomplishments of the Nazi regime, Rothermere thus maintained personal correspondence with 

Hitler across the interwar years. In his editorial article of 10 July 1933, “Youth Triumphant,” 

Rothermere praised that under the Nazi rule, “a stream of young blood is revitalizing the 

country.”  He also expressed his admiration for Hitler himself, emphasizing that “it is 47

Germany’s good fortune to have found a leader who can combine for the public good all the 

most vigorous elements in the country.”  The Nazis used the article for their political 48

 Gannon, The British Press and Germany, 1936 - 1939, 32.46

 “Youth Triumphant,” Daily Mail, 10 July 1933, p. 10.47

 Ibid.48

!15



propaganda throughout the 1930s.  Between January and June 1934, Rothermere was also an 49

intimate associate of Oswald Mosley, and a supporter of Mosley’s National Union of Fascists 

(BUF). In an editorial article published in January 1934, “Give the Blackshirts a Helping Hand,” 

Rothermere backed the ongoing fascist movements in Britain by showing Germany’s 

achievements and “confident enthusiasm.”  He further underlined that “it is of urgent necessity 50

for the younger generation of Britons to follow the example set in Germany and Italy.”   51

          Besides Rothermere, the Daily Mail’s senior correspondent in Berlin, George Ward Price, 

was an apologist for fascism as well. According to historian Franklin Reid Gannon, Hitler 

appreciated Ward Price’s writing about Germany, and viewed him as “the only foreign journalist 

who reported him without prejudice.”  Due to their sympathy to the Nazis, Hitler occasionally 52

invited the staff of the Daily Mail to meet with high German officials. On 19 December 1934, for 

instance, Rothermere, his son Esmond, and Ward Price were three of four foreigners among only 

two dozen guests who attended Hitler’s first dinner party in his official residence in Berlin. 

Goebbels, Goering and Ribbentrop were also present.  53

          The staff’s pro-fascist position significantly influenced the Daily Mail’s coverage of the 

Jewish persecutions in Germany. On the one hand, the newspaper provided a comprehensive 

 Gannon, The British Press and Germany, 1936 - 1939, 32.49

 “Give the Blackshirts a Helping Hand,” Daily Mail, 22 January 1934, p. 13.50

 Ibid.51

 Gannon, The British Press and Germany, 1936 - 1939, 34.52

 Sally Taylor, The Great Outsiders: Northcliffe, Rothermere and the Daily Mail (London: Weidenfeld & Nicolson, 53

1996), 294.
!16



narrative of Hitler’s antisemitic campaign, and was condemnatory of the ill-treatment of Jews 

from the very outset. As early as in February 1933, the correspondents of the Daily Mail had 

clearly pointed out that Hitler’s antisemitism had “degraded the Jews to the rank of second 

citizens” and deprived them of the right to vote.  In the following months, the Daily Mail not 54

only demonstrated anti-Jewish measures in an almost weekly basis, but also provided several 

articles to explain important events. For instance, the editorial board published five news articles 

about the boycott of April 1933 as well as its damage on the Jewish community. One 

correspondent condemned that “not since the Jews were driven out of Germany in the Middle 

Ages and found a home in Poland have they had to face such an onslaught as now.”  At the 55

same time, the Daily Mail devoted a generous amount of space to demonstrating the gradual 

exclusion of Jews from Germany’s economic and civil life. Through the newspaper, the reading 

public could know about how the Nazis cleared the Jews “out of the learned professions and 

from the world of art, music, and the theater;”  how they further purged “German trade and 56

industry of Jewish capital;”  how the Nuremberg Laws officially forbade the marriage between 57

“Aryans” and Jews;  and how the Nazis asked Germans not to enter Jewish stores and business 58

 “Hitler Seeks Free Hand to Rule without Reichstag,” Daily Mail, 1 February 1933, p. 10.54

 “Germany’s Boycott Surprise,” Daily Mail, 1 April 1933, p. 13. Other four news articles are “All Germany to 55

Boycott Jews,” 29 March 1933, p. 12; “Hitler and a Jewish ‘War’,” 30 March 1933, p. 15; “Britain’s Attitude,” 31 
March 1933, p. 12, and “Germany’s Jewish Boycott,” 3 April 1933, p. 13.

 “Dismissal of Jews,” Daily Mail, 7 April 1933, p. 15.56

 “Nazis to Control Jews’ Wealth,” Daily Mail, 28 April 1935, p. 14.57

 “Hitler and Memel,” Daily Mail, 16 September 1935. p. 1358

!17



houses, which meant “ruin for thousands of shopkeepers.”  In fact, between 1933 and 1938, the 59

Daily Mail offered roughly 7400 articles about German events. Among them 220 directly 

concerned the treatment of Jews, which outnumbered its coverage of many other significant 

foreign affairs, including Germany’s rearmament (204), the Treaty of Versailles (164) and the 

Anglo-German naval agreement (64). 

          On the other hand, however, the staff of the Daily Mail were not quite convinced of the 

persecution of Jews, and constantly expressed their suspicion concerning the truthfulness of the 

antisemitic acts. In particular, the paper’s staff took on an active part in dismissing rumors about 

the state-sponsored violences against the Jews. For instance, On 4 March 1933, a correspondent 

noticed that “reports of an intended massacre of Jews throughout Germany tomorrow night have 

been circulated in London.” “Such reports,” he argued, “should be set aside as wild 

inventions.”  Another correspondent similarly stressed that “that some Jews were badly beaten 60

and knocked about is true.” “But some of the stories of Jew baiting which have appeared in 

foreign countries,” according to his observation, “are sheer nonsense and are early refuted.”  It 61

is true that after the boycott of April 1933, the Daily Mail devoted more space to showing Nazi 

antisemitism. But in a leading article, the editorial board tended to view the ongoing anti-Jewish 

campaign as a temporary phenomenon following Hitler’s seizure of power. The board asserted 

that persecution of the Jews “forms no part of sound racist policy.” Instead, it was “one of the 

 “Nazis to Control Jews’ Wealth,” Daily Mail, 28 April 1938, p. 14. Also see “Jews’ Shops to be Branded,” 17 59

June 1938, p. 13.

 “Tomorrow’s Poll,” Daily Mail, 4 March 1933, p. 13.60

 “Hindenburg Sanctions Dictator’s Powers from Hitler,” Daily Mail, 25 March 1933, p. 14.61

!18



results of the wild fanaticism which accompanied great upheavals.”  Rothermere himself was 62

eager to deny the misconception that “German Jews lead an almost hunted existence.”  In his 63

signed article published on 28 December 1934, Rothermere believed that Germans were “most 

intelligent, industrious, high-spirited, and hardy people in the world.”  He emphasized that in 64

German hotels and restaurants, he had “frequently seen merry and festive parties of German 

Jews who showed no symptoms of insecurity or suffering.”  Ward Price was eager to make 65

contributions to this narrative as well. Having praised Hitler’s ambitious four-year plan in 1936, 

he proceeded to criticize “hate and mistrust” of other states towards Germany’s economic 

recovery. “And whom had Germany injured in doing it? From whom had she taken anything?” 

He posed these questions at the end of the article.  66

          Apart from their suspicion of the truthfulness of the antisemitic acts, writers of the Daily 

Mail also held an enduring belief in German humanitarianism. This can be best illustrated by 

their responses to the Kristallnacht. In the aftermath of “the storm of anger” against the Jews on 

9 November 1938, the Daily Mail showed its sympathy to the German people, while hesitated to 

condemn the government.  The editorial board claimed that the reprisals were indeed an outrage 67

to the name of justice, but “the treatment of German Jews by Germany was an internal affair.” 

 “Keep Cool,” Daily Mail, 15 May 1933, p. 10.62

 “Germany on her Feet Again,” Daily Mail, 28 December 1934, p. 8.63

 Ibid.64

 Ibid.65

 “Hitler on his 4-Years Plan,” Daily Mail, 10 September 1936, p. 11.66

 “Nazis’ Reprisals against Jews,” Daily Mail, 9 November 1938, p. 15.67

!19



The board concluded with the hope that “Germany might yet heed the call of humanity and show 

moderation - and mercy.”  Another correspondent followed the event of violence until the 11th 68

of November. While he admitted that there still existed “furious onslaught against Jewish 

property,” he tended to attribute the violence to the “mobs” instead of the Nazi officials. 

According to his account, it was the mobs who ignored the “‘stern command’ of Propaganda 

Minister Dr. Goebbels that anti-Jew riots must cease.”  The news coverage about the 69

Kristallnacht at the Daily Mail thus gave the reading public a sense that only a few fanatic 

antisemites should be responsible for the crimes. For the paper’s staff, the pogrom appeared to be 

an individual “incident” that would not influence their inclination to the German government and 

people. Only ten days after the Kristallnacht, the editorial board published a leading article to 

extol the benefits of Nazi rule to Vienna. It claimed that Vienna would become “a brighter and 

more prosperous, happier city than in those gloomy days before the Anschluss.”   70

          Unlike the Times’ appeasement attitude and the Daily Mail’s pro-Nazi position, the staff of 

the Manchester Guardian held a strong antifascist view from Hitler’s assumption of power right 

until the end of World War II. Established in 1821, the paper maintained a “center-left” political 

position, and sought to appeal to a reading public who was “intelligent, free-thinking and with an 

international outlook.”  Between 1932 and 1944, William Percival Crozier was the paper’s 71

 “The World Protests,” Daily Mail, 14 November 1938. Also see Wallis, Britain, Germany and the Road to the 68

Holocaust, 185, p. 12.

 “Jew-baiters defy Goebbels’ Order,” Daily Mail, 11 November 1938, p. 1369

 “New Vienna,” Daily Mail, 21 November 1938, p. 12.70

 John Calhoun Merrill, The World's Great Dailies: Profiles of Fifty Newspapers (New York: Hastings House, 71

1979), 114.
!20



editor and senior journalist. A life-long supporter of Zionism and firm critic of the Nazi Party, 

Crozier tried to expose Hitler’s aggressive actions through the newspaper.  In his opinion, it was 72

the mission of the British press to provide the public a full picture of contemporary German 

affairs, especially the Jewish and Christian persecutions. Crozier, therefore, was “bitter” against 

some national newspapers including the Times, which, he contended, ignored or did not pay 

sufficient attention to the dark side of Nazi Germany.  C. A. Lambert and F. A. Voigt were the 73

newspaper’s chief correspondents in Germany. Both of them abhorred the Nazi regime, its racial 

theories and barbarous practices. Voigt, in particular, constantly wrote about the terror, the 

persecutions, and the concentration camps in the Reich. He was also the first journalist who 

described and analyzed Germany’s Gestapo in the British press.  74

          Given its antifascist position, the Manchester Guardian not only used a generous amount 

of space to describe and condemn antisemitic acts, but also tried to openly defend the Jewish 

victims. The newspaper’s staff believed that by recording all reliable details of events, they were 

able to show what the German-Jewish situation really was both accurately and objectively. For 

instance, the editorial board published four articles before and after the April boycott in 1933. 

The correspondents carefully described how the Nazis had assaulted, beaten, and robbed the 

Jewish citizens. “The antisemitic outrages of the last few weeks are far more horrible than could 

reasonably have been imagined at first,” one correspondent claimed. “Nothing like them has 

 “WP Crozier,” Manchester Guardian, see https://www.theguardian.com/gnm-archive/2014/nov/20/wp-crozier-72

collection-in-focus.

 Gannon, The British Press and Germany 1936-1939, 76.73

 “How the ‘Gestapo’ Works,” Manchester Guardian, 17 February 1936, p. 9. Also see Gannon, The British Press 74

and Germany 1936-1939, 82.
!21

https://www.theguardian.com/gnm-archive/2014/nov/20/wp-crozier-collection-in-focus


been known in Germany for generations.”  In fact, during the first two years of Hitler’s rule, the 75

staff of the Manchester Guardian published the greatest amount of news about the Jewish 

question among Britain’s national dailies.  In addition to their criticism against the Nazis, the 76

staff also attempted to defend justice for the Jewish victims. In the aftermath of the Kristallnacht,  

for instance, the editorial board published more than a dozen news articles to document the 

“monstrous event.” In the meantime, some correspondents tried to speak for the German-Jewish 

community. One of them contended that the assassination was surely an individual case. 

Therefore “the Jews can have no responsibility for the crime of a despairing youth of 

seventeen.”  While other influential newspapers such as the Times and the Daily Mail only 77

condemned the anti-Jewish violences, the Manchester Guardian clearly took a step further and 

played an active part in defending the victims. 

          Apart from its thorough descriptions of the anti-Jewish measures, the Manchester 

Guardian differentiated itself from other newspapers by placing antisemitism at the center of the 

Nazi ideology. In their works, Andrew Sharf and Franklin Gannon both noted that the 

Manchester Guardian had “a clear conception of what Nazi Germany was and what it meant.”  78

Indeed, even before the April boycott, the paper’s staff had already paid sufficient attention to the 

antisemitic sentiments in Germany. Having described an anti-Jewish demonstration before the 

 “Official Boycott of Jews in Germany,” Manchester Guardian, 29 March 1933, p. 9. Also see “Jews in Germany,” 75

27 March 1933, p. 12, and “More Facts about the Nazi Terror,” 8 April 1933, p. 15.

 Sharf, The British Press and Jews under Nazi Rule, 11.76

 “The Murdered Nazi Official,” Manchester Guardian, 10 November 1938, p. 10. “Conditions in Germany 77

Growing Worse,” 14 November 1938,  p. 9., and “Still Darker Threat Against the Jews,” 23 November 1938, p. 11.

 Gannon, The British Press and Germany 1936-1939, 87. Also see Merrill, The World’s Great Dailies, 18.78

!22



March election in 1933, one correspondent commented that the act had “no doubt a propagandist 

value for the Nazi party.” For “it showed that antisemitism is a doctrine that can be put into 

effect.”  The paper’s editorial board echoed this view by condemning the upcoming anti-Jewish 79

boycott. It maintained that the drive against the Jews had “long been part of the Hitlerite 

program.”  The Manchester Guardian kept presenting similar criticism against the Nazis’ racial 80

ideology as the party initiated series of other anti-Jewish measures. For instance, in 1937 the 

Nazis created an exhibition entitled Der ewige Jude to commemorate the fourteenth anniversary 

of the Beer Hall Putsch in 1923. The paper’s staff not only reported its racial content, but also 

clearly pointed out that “the exhibition is educational in purpose.” In their view, the exhibition 

aimed at justifying the Nuremberg Laws as well as other “legal” persecutions of the Jews.  81

          In comparison to all the newspapers examined above, the staff of the Financial Times held 

a moderately positive attitude towards Nazi Germany, and believed in appeasement throughout 

the 1930s. During the prewar years, the Financial Times was one of the leading national 

newspapers with the second largest circulation of its kind in the world (The Wall Street Journal 

was the first). It provided its reader not only a full list of the Stock Exchange dealings and 

guidances on taxations and employment everyday, but also the latest news about urban life 

across the world.  D. S. T. Hunter was the chief editor between 1924 and 1937. Archie Chisholm 82

succeeded Hunter, and edited the paper until 1940. As Hitler gained total power and prepared to 

 “Anti-Semitism in Berlin,” Manchester Guardian, 10 March 1933, p. 11.79

 “An Attempt to Intimidate World Opinion,” Manchester Guardian, 30 March 1933, p. 980

 “German Ridicule of Jews,” Manchester Guardian, 22 November 1937, p. 5.81

 Viscount Camrose, British Newspapers and their Controllers, 78.82

!23



rearm Germany, both Hunter and Chisholm chose to be on the side of the appeasers.  Thus when 83

Hitler occupied the Rhineland in March 1936, the paper’s staff confined their criticism and 

disapproval. Instead, they speculated that after the occupation there might “well emerge in the 

end a clearer prospect of European peace than has existed for a generation past.”  In March 84

1938, Hitler annexed Austria, and at the end of September he managed to achieve the Munich 

agreement. The staff of the Financial Times again kept a positive view about Hitler, telling their 

subscribers that “the latest news from Munich indicates that once again Peace is coming into 

view.”  They further contended that although “dismemberment is a painful thing for a proud 85

country [Czechoslovakia] to contemplate,” “it possesses one virtue, that it will have spared 

countless millions of horrors of a war more intense and destructive even than that of 1914-18.”  86

          Due to its sympathy to the appeasers, the Financial Times reported the Jewish persecutions 

in a highly brief and selective way. Historian Kushner once noted that the Times, the Daily 

Telegraph, and the Manchester Guardian “gave a thorough and consistent account of the early 

attacks on German Jewry but outside these papers there was less success in reporting Nazi 

antisemitism.”  The Financial Times largely fit into this category. Its staff not only failed to 87

offer a complete picture of each antisemitic act, but also marginalized the ill-treatment of Jews 

from contemporary German events. For instance, on 1 April 1933, the newspaper published a 

 David Kynaston, The Financial Times: A Centenary History (London: Viking, 1988), 128.83

 “Herr Hitler’s Latest Declaration,” Financial Times, 9 March 1936, p. 4.84

 “Peace Coming Into View,” Financial Times, 30 September 1938, p. 4.85

 Ibid.86

 Kushner, The Holocaust and the Liberal Imagination, 35.87

!24



short, concise article about the place and timing of the anti-Jewish boycotts.  Yet, the next piece 88

of news about the Jewish question was published in late May, concerning how 100 Jewish 

stockbrokers in Germany lost their jobs to the “Aryans.”  Throughout April and May, readers 89

could hardly know about the consequences of the boycotts, including the financial losses of the 

German Jews and the impact on the European stock markets. Moreover, correspondents of the 

Financial Times tended to minimize the coverage of antisemitic acts and policies when they 

reported German affairs. For instance, after the Nazis announced the Nuremberg Laws in 

September 1935, the correspondent only briefly mentioned that two laws “dealt with the position 

of Jews in Germany.”  Under the title “Herr Hitler declares for peace,” the correspondent 90

devoted more space to demonstrate how Hitler “emphasized Germany’s great love of peace,” and 

how the dictator would not use Germany’s rearmament “to attack other nations, but to maintain 

freedom for the German people.”  It was only after the Kristallnacht that the editors of the 91

Financial Times offered a slightly more detailed description of Nazis’ antisemitic measure, as 

well as its “very disturbing effect on the psychology of the world markets.”  92

          Apart from daily newspapers, a variety of weekly journals also published news articles of 

Nazi antisemitic persecutions. The Economist, for instance, was such an influential publication 

 “Jews in Germany,” Financial Times, 1 April 1933, p. 7.88

 “Nazis and the Jews,” Financial Times, 22 May 1933, p. 1.89

 “Hitler Declares for Peace,” Financial Times, 16 September 1935, p. 7.90

 Ibid.91

 “Halt to Rise in Stock Markets,”Financial Times, 15 November 1938, p. 5. Also see “Anti-Jewish Riots in 92

Germany,” 11 November 1938, p. 5, and “"Financial Times" Weekly Commodity Index,” 14 November 1938, p. 6.
!25



that had followed and criticized the internal policies of the Reich since Hitler came to power. Sir 

Walter Layton, a Cambridge-trained economist, edited the journal from 1922 until the end of 

1938. Layton was firm in his commitment against appeasement, and was deeply concerned about 

“the safety of the mother country, the colonies and the Dominions.”  Luigi Einaudi and F. Long, 93

the journal’s chief correspondents in Italy and Germany, were strong opponents of fascism. The 

staff of the Economist, in news reviews as well as leading articles, had never been reserved in 

condemning the internal policies of the Reich and portraying Hitler’s rearmament as a serious 

threat to European peace. From the time of Hitler’s assumption of power, they believed that the 

Nazi regime was “carrying on a ‘struggle against pacifism’ and deliberately inculcating 

militarism and the sentimentalizing of war with all the propaganda-instruments at its 

command.”  In the face of Germany’s military aggression, the staff criticized the idea of 94

appeasement, pointing out that “a policy of appeasement [that] might have achieved everything 

in the past is no proof that it can achieve anything today.”  Instead, they argued that Britain 95

needed to arm itself, and, in particular, should not have “an air force inferior to any other within 

striking distance of our shores.”   96

          A thorough examination of the Economist shows its strong, consistent criticism against 

Germany’s ill-treatment of its Jews in the 1930s. Immediately after the boycott of April 1933, the 

journal’s Berlin correspondent presented an informative article to condemn the act. “For our own 

 Morris, The Roots of the Appeasement, 17.93

 “Nazi Pacifism,” Economist, 20 May 1933, p. 488.94

 Ibid.95

 “A Defence Loan?,” Economist, 28 September 1935, p. 598.96

!26



part,” he stated, “we can only say that one of the surest indices of any Gentile nation’s standing 

in the scale of civilization is its treatment of the Jews within it.”  Since the non-Jewish Germans 97

were “one of the most highly educated and efficient Gentile nations in the world,” the present 

outbreak of antisemitism in Germany was “particularly odious.”  In the following months, the 98

Economist continued to provide news of Nazi antisemitism. This included how Professor Ewald 

Banse’s “poisonous” military doctrines became mandatory readings for non-Jewish German 

children only;  how Germany’s taxation laws forbade the Jews to become members or directors 99

of financial offices;  and how a new wave of antisemitic attacks and a revival of “anti-Jewish 100

mania” took place in Germany roughly one year after the boycott of April 1933.  As soon as the 101

Nazis announced the Nuremberg Laws in September 1935, the Economist offered three news 

articles to demonstrate their antisemitic content.  One correspondent called the laws as “caste 102

legislation” and “ancient barbarism,” which marked “a terrible social regression.”  Another 103

contended that the marriage ban between Jews and “Aryans” had, in fact, been put into practice 

long before the official announcement of the laws. When the Kristallnacht took place in 

November 1938, the Economist provided six articles in four continuous weeks to demonstrate the 

 “Germany and Jewry,” Economist, 1 April 1933, p. 682.97

 Ibid.98

 “Nazi Pacifism,” Economist, 9 September 1933, p. 488.99

 “Germany,” Economist, 3 November 1934, p. 827.100

 “A new Anti-Jewish outbreak in Germany” Economist, 19 May 1934, p. 1080.101

 See “Germany,” Economist, 21 September 1935, p. 560, “Germany and her Laws,” 21 September 1935, p. 554, 102

and “Germany,” 23 November 1935, p. 1011.

 “Germany and her Laws,” Economist, 21 September 1935, p. 554.103

!27



scale and degree of the violence. Besides describing how “the thing was done in cold blood,” the 

journal’s correspondent firmly asserted that “everybody saw the outrages; almost everybody 

hated them [the antisemites]; hardly anybody dared to protest.”  104

          In addition, the staff of the Economist tended to use the Jewish persecutions to confirm and 

back their view that Hitler’s regime posed a serious threat to European peace. Two weeks after 

the boycott of April 1933, for instance, the editorial board published a leading article, in which it 

concluded that “the story of the campaign against the Jews” illustrated “the action of the 

extremist forces” in the Reich.  The board further assumed that Germany’s internal aggression 105

might undermine the international stability. In its own words, Hitler had “gained power at the 

cost of exciting evil passions at home and profound alarms abroad.”  This is because he had not 106

only “preached violence to the youth of Germany,” but also “allowed them to practice this 

violence” against Jews, Marxists as well as advocates of pacifism and internationalism.  In 107

September 1933, a correspondent reinforced the “terror” that Hitler might bring to Europe. He 

recollected the boycotts and attacks against the Jews in the past months, and insisted that Hitler’s 

government disregard “the ordinary canons of justice and humanity in revenging its own fellow-

countrymen.” Such an aggressive government, he argued, should not “claim the right to equality 

of status among other nations.”  Having witnessed Germany’s withdrawal from the World 108

 “Death to the Jews,” Economist, 19 November 1938, p. 369.104

 “The Outlook of Germany,” Economist, 15 April 1933, p. 795105

 “Word and Deeds,” Economist, 20 May 1933, p. 1059.106

 Ibid.107

 “The Hitler Terror,” Economist, 2 September 1933, p. 440.108

!28



Disarmament Conference and the League of Nations, along with its racial policies and 

rearmament declarations, the editorial board presented a lengthy article concerning Hitler’s rule 

in February 1938. It claimed that the impact of Hitler’s internal policies had fundamentally 

broken “the bonds of sympathy” that once subsisted between the world and the Weimar 

Republic. “His autarky, his militarism, his racialism, his antisemitism, his anti-liberalism, and his 

repressive campaign against both of the Christian Churches” could hardly keep Europe stable 

and peaceful.  Focusing on their concern about the prospects of Britain’s and Europe’s security, 109

the staff of the Economist thus largely used the antisemitic events to publicize the danger and 

uncertainty of the Nazi regime. 

          Apart from the Economist, the Spectator was another mainstream weekly journal that 

provided a consistent, critical view of Nazi antisemitism from 1933 till 1938. Founded in 1828, 

the Spectator was the oldest of the serious weeklies in the 1930s and kept a long and 

distinguished news reporting career.  Henry Wilson Harris was the editor of the Spectator from 110

1932 until 1953 and determined the general policies of its publication. A life-long Liberal and 

pacifist, Wilson Harris genuinely deplored Nazism, denounced Hitler’s internal and foreign 

policies, and considered Germany’s aggression a danger to the stability of Europe.  In his 111

signed article published after the Disarmament Conference in June 1933, Wilson Harris 

suspected that Germany was “secretly and illegitimately rearming” itself, which was a “great 

 “Five Years of Hitler,” Economist, 5 February 1938, p. 278.109

 Sharf, The British Press and Jews under Nazi Rule, 216. Also see Morris, The Roots of Appeasement, 11.110

 Morris, The Roots of Appeasement, 15.111

!29



problem” for the world.  On the political side, R. A. Scott-James served as Wilson Harris’ 112

assistant editor and leader-writer from 1933 to the end of 1935. Goronwy Rees fulfilled these 

roles from February 1936 until August 1939. Both Scott-James and Rees shared Wilson Harris’ 

antifascist view, and were firm critics of the Third Reich. Rees, in particular, was not only 

familiar with the movement and ideology of the Nazis, but also stayed in Germany during the 

late 1920s and early 1930s.  The leading article published on 26 May 1933, “Is Liberalism 113

Dead,” illuminated the Spectator’s critics and doubts about Hitler’s government. For the 

journal’s staff, the menace to Liberalism came from “the revival of the War Spirit in Germany,” 

because there was “nothing more infectious than military madness.”  114

          This antifascist view at the Spectator led to its consistent and strong criticism against Nazi 

antisemitism. Both editors and reporters recognized the danger of the racial ideology soon after 

Hitler’s seizure of power. On the eve of the boycott of April 1933, one correspondent foresaw 

that the Nazis would make the life of German Jews “literally intolerable.” He pointed out that 

these antisemitic measures might help the Nazis gain their ends on the short view. But on the 

long view, they would do Germany “infinite harm” by mobilizing the Jews of all the world and 

millions of Christian sympathizers against Nazism.  Another correspondent echoed this 115

sentiment, arguing that it would be a “profound mistake” to speculate that similar antisemitic acts 

 “The World from Geneva,” Spectator, 2 June 1933, p. 8.112

 Morris, The Roots of Appeasement, 15.113

 “Is Liberalism Dead,” Spectator, 26 May 1933, p. 7.114

 “News of the Week,” Spectator, 31 March 1933, p. 1.115

!30



would not take place again in the future.  Following the boycotts, the Nazis banned the Jewish 116

medical students from dissecting non-Jewish corpses, and removed Jewish judges, doctors, 

dentists and lawyers from Germany’s civil life. The Spectator’s reporters not only described 

these acts in details, but also saw them as “almost wholly repressive and hardly at all 

constructive” for the German nation.  In the following years, some reporters of the Spectator 117

began to see the negative impact of antisemitism upon the relationship between Britain and 

Germany. They made an argument that the racial persecutions had left “advocates of an Anglo-

German understanding in this country [Britain] powerless.”  118

          While the staff of the Spectator expressed their anger about Germany’s treatment of its 

Jews, they followed the appeasement policy and rejected to intervene any antisemitic event 

through their press. “I think the best service we can do the Jews in Germany, having expressed 

our disapproval of the anti-Jewish campaign, is to try and maintain an impartial attitude towards 

Germany and show that we are really desirous of understanding the German aspirations,” said 

one of the journal’s Berlin correspondents.  From 1935 onwards, except a few monumental 119

events such as the Nuremberg Party Rally in 1935, the Anschluss, and the Kristallnacht in 1938, 

the reporters offered much less information about anti-Jewish acts. “Pogrom methods and ghetto-

making ought to cease,” the editorial board stated in a leading article of 1936, but “to argue 

 “News of the Week,” Spectator, 7 April 1933, p. 1.116

 “News of the Week,” Spectator, 7 April 1933, p. 1. Also see “News of the Week,” 21 April 1933, p. 1., 28 April 117

1933, p. 1., and 12 May 1933, p. 1.

 “News of the Week,” Spectator, 5 July 1935, p. 1.118

 “What I saw in Germany,” Spectator, 14 April 1933, p. 7.119

!31



against the purpose [of the Nazis] is probably futile however monstrous we may think it.”  120

After five years of persecution, its reporters still maintained the idea of appeasement: “except so 

far as the spirit underlying the internal regime determine Germany’s relationship to other 

countries, it [antisemitism] is quite definitely not our business.”  In this case, while the staff of 121

the Spectator condemned racial persecution, they made it clear that they preferred to be 

bystanders. 

         As examined above, the staff of the British press showed a variety of attitudes towards Nazi 

Germany and its treatment of Jews from 1933 to 1938. However, they were virtually unanimous 

in their hesitation to accept the refugees when reporting the Jewish emigration. In fact, for many 

contemporary British intellectuals like editors and reporters, the arrival of Jews as well as other 

ethnic groups threatened to intensify both financial and social problems at home. Behind such 

concern, fear or bias lay a few long-term conflicts between Britain’s mainstream society and the 

Jewish settlers. Dating back to the nineteenth century, Jews in Britain had been faced with both 

acceptance and discrimination. On the one hand, the Jewish campaign for expanding civil rights 

since the 1830s removed legal disabilities and repealed a substantial number of antisemitic 

declarations and expressions. Not only were many lower-class Jews able to move out of 

traditional blue-collar jobs into diverse white-collar professions relying upon their newly 

achieved civil rights. Also, a growing number of Jewish intellectuals managed to participate in 

national politics, set up international businesses, and study and lecture at Oxford and Cambridge. 

 “The Jews in National Life,” Spectator, 3 January 1936, p. 9.120

 “Five Nazi Years,” Spectator, 28 January 1938, p. 4.121

!32



On the other hand, however, prejudice against the Jews still existed.  Jews were constantly 122

depicted as malicious and crude in novels, newspapers, and the theater. Many political and social 

elites accused the Jews who took high positions in government, academia, banking, and 

international firms of constructing a chain of interests exclusively for themselves. Within this 

broader context, a wave of Jewish refugees from Eastern Europe tremendously increased the 

racial and social antagonism that constantly blocked the acculturation of British Jews. In 

particular, the newcomers intensified series of social problems such as poverty, overcrowding, 

housing shortage and unemployment. At the same time, their foreign languages and habits, as 

well as religious practice and large population, gave the Anglo-Jewry an “alien, lower-class 

image.”  Under the circumstances, native and newly arrived Jews alike were portrayed as a 123

threat to the cultural purity of the British society and a disturbing element in the national life. 

          In the first half of the twentieth century, Britain’s domestic antisemitism continued to be 

connected with international events, which increased social concern for new tides of foreign 

immigrants. In 1900s Britain, industrial depression, long-term unemployment, labor unrest, and 

bad housing conditions kept increasing anti-Jewish sentiments. The outbreak of World War I only 

brought more hostilities against the Jewish communities. During the war, close to ten thousand 

Jewish men volunteered to fight for Britain even before the military conscription. Yet a number 

of gentile intellectuals, including the well-known journalists Leopold Maxse and W. T. Steed, 

suspected that many Jews would betray the country due to their familial and business links with 

 Paul Kennedy and Anthony Nicholls, eds. Nationalist and Racialist Movements in Britain and Germany before 122

1914. (Oxford: The Macmillan Press Ltd, 1981), 88.

 Todd Endelman, The Jews of Britain, 1650 to 2000 (London: University of California Press, 2002), 130.123

!33



Germany long after emigration.  The Bolshevik Revolution of 1917 further contributed to this 124

anti-Jewish suspicion that many Jews in Britain were followers of communism, and would rely 

on foreign powers to defend their own interests. After Hitler rose to power, the Jews found 

themselves in a difficult situation again. Since Chamberlain’s government adopted an 

appeasement policy for rapprochement with Germany, the Jewish voice against Nazi racial 

policies was to some extent restricted. For instance, the Board of Deputies of British Jews and 

the Anglo-Jewish Association withheld their support for Jewish protests against Nazi 

antisemitism in March 1933. Leaders of the Board believed that these activities would not only 

provoke anti-Jewish sentiments at home, but also conflict with the government’s appeasement 

policy. Such international affairs, along with domestic high unemployment, xenophobia and 

antisemitism, created an environment that was hostile to large-scale Jewish immigration. British 

government ministers and officials held that a dramatic increase in the size of the Jewish 

community would stir the antisemitic atmosphere, and thus “saddle Britain (and themselves) 

with a German-style ‘Jewish Question.’”  In 1933, the British Home Secretary, Sir John 125

Gilmour, emphasized the importance of the existing 1919 Aliens Act, because the Act could help 

control the activities of aliens in Britain, and ensure that “undesirable” foreigners, such as East 

European Jews, Germans, and Chinese, were, in general, kept out of the country.  126

 Endelman, The Jews of Britain, 1650 to 2000, 184.124

 Ibid., 213.125

 Kushner, The Holocaust and the Liberal Imagination, 33.126

!34



          The Jewish emigrants from Hitler’s Germany reminded many British intellectuals of the 

difficulties that foreigners faced in settling in their country. During the early months of Hitler’s 

rule, while many editors and reporters had become interested in the Jewish emigration, they 

largely perceived it as an economic problem that could be alleviated by funding activities. 

Between 1933 and 1945, more than 75,000 Jewish refugees emigrated from Central Europe due 

to the racial persecutions. During the first year of Hitler’s rule, about 37,000 Jews left Germany. 

74 per cent of them found settlement in continental European countries such as France and 

Holland, and few of them came to Britain.  The Times paid attention to the Jews who left 127

Germany for neighboring countries and Palestine from the very beginning. Its correspondents 

largely believed that private organizations in Britain could help the Jewish emigrants settle down 

somewhere through collecting funds.  The Daily Mail, likewise, understood the Jewish 128

emigration through the economic perspective. In May and June 1933, the paper’s editors 

published two leading articles. They praised that the Central British Fund had successfully 

collected 60,000 pounds “for the relief of Germany Jewry.”  While the editorial board of the 129

Financial Times seemed reluctant to explain the anti-Jewish measures in Germany, it presented a 

couple of news articles to describe how Britain helped the Jews by donating funds. One 

correspondent reassured his reader that “a great appeal is being launched by British Jewry for 

 Sharf, The British Press and Jews under Nazi Rule, 155-156.127

 “German Jews for Palestine,” Times, 30 May 1933, p. 10.128

 “60,000 Pounds for German Jews,” Daily Mail, 27 May 1933, p. 7, and “Fund for German Jews,” 1 June 1933, 129

p. 16.
!35



funds to succor their German Brethren.” This might help the Jews migrate to Palestine.  The 130

paper’s staff held this view even after three years of Hitler’s rule. In January 1936, they 

announced that Sir Herbert Samuel, leader of the Liberal Party, had raised 3,000,000 pounds in 

Britain and America, which could assist the emigration of German Jews.  131

          As the persecutions went on, many British reporters became worried about the impact of 

the Jewish emigration upon the host countries. In December 1933, the Nazis announced the 

“flight tax” and attached various additional regulations. In the end, the emigrants had practically 

no personal belongings and little more than 6 per cent of their cash when they left the country.  132

Andrew Sharf had rightly pointed out that “it was thus not only a Jew and refugee that the world 

was called on to accept, but an utterly destitute individual as well.”  In the news article 133

published on 7 April 1933, a correspondent of the Spectator had already noted that the Jews who 

had managed to leave Germany could not take enough money with them to support their future 

living.  Therefore, the question of the Jewish settlement became “a matter of extreme 134

urgency.”  People who wrote for the Economist described the Jewish emigration as a financial 135

“burden.” They stated that wherever German Jews went, “their transfer problem” would affect 

 “Help for German Jews,” Financial Times, 1 June 1933, p. 5.130

 “Fund to be Raised for German Jews,” Financial Times, 28 January 1936, p. 7. Also see “Funds for Jewish 131

Emigration,” 13 February 1936, p. 11 and “560,000 Pounds for German Jews,” 15 May 1936, p. 6.

 Sharf, The British Press and Jews under Nazi Rule, 156.132

 Ibid, 157.133

 “News of the Week,” Spectator, 7 April 1933, p. 1.134

 “The Problem of Palestine,” Spectator, 27 April 1934, p. 7.135

!36



“interest payments and imports” of the potential host states.  The Times’ correspondents echoed 136

this sentiment. They noticed that the Jews who had worked abroad and returned to Germany had 

to “undergo a period of ‘education’ in a camp. This act, they predicted, would not only 

“discourage the return of German Jews from abroad,” but also contribute “stimulating a fresh 

wave of panic emigration, which will hardly be welcome to surrounding countries.”  The 137

paper’s editors presented a similar opinion the very next day, when they talked about how 1,200 

Jewish scientists could not find work or a permanent place to settle down after leaving Germany. 

These “wandering scholars,” they claimed, had become an “extraordinary migraine” and “a 

challenge” to the rest of the world.  The staff of the Daily Mail gave a more pessimistic voice, 138

showing that the refugees had already caused certain challenges in their settler societies. One of 

the paper’s correspondents accounted that many local residents in Trinidad were protesting 

against the immigration of Jews from Germany, Austria, and elsewhere, because their arrival had 

increased unemployment rates.  139

          It was largely before and after the Evian Conference that the press began to discuss how 

the British should deal with the problem of Jewish refugees from Central Europe. In early July 

1938, delegates of 32 countries met and negotiated at the French resort of Evian on Lake 

Geneva, wishing to find a solution to the Jewish refugees. However, at the end of the meeting, 

 “Germany,” Economist, 9 September 1933, p. 493.136

 “Pressure on the Jews,” Times, 8 March 1935, p. 18137

 “The Wandering Scholars,” Times, 9 March 1935, p. 13.138

 “Trinidad and Jews,” Daily Mail, 7 May 1938, p. 7.139

!37



none of the participant countries accepted more than a tiny number of the Jews.  While the staff 140

of the Daily Mail commended the Evian Conference and its proposal to aid the Jews, they firmly 

opposed loosening the British immigration laws. One correspondent reminded his reader that 

“the maintenance in gaol of Stateless foreigners during the past three years has cost the 

Exchequer more than 1,000,000 pounds.” Still worse, many of these “foreigners” faced 

“insuperable difficulties” in finding a job.  In view of Britain’s unemployment rates, another 141

correspondent held that it was necessary to enforce the immigration laws “to the fullest.”  The 142

Economist held a similar view. Having elaborated Britain’s domestic problems including housing 

shortage and unemployment, reporters of the weekly journal announced that “to open the door 

indiscriminately wide would be both impracticable and improvident.”  In order to be a 143

responsible power and help the Jews, Britain could “receive and train settlers for the far 

outposts” and become “a general headquarter for the planning of their dispersion.”  The 144

Economist, however, did not offer any follow-up articles and tell its reader how effective this 

ambitious plan could be. Even the Manchester Guardian saw the refugees as an insoluble 

economic problem. “Unfortunately there was never in history a time when Governments were 

less prepared to admit aliens than today,” its correspondents stated a few days before the Evian 

 Wallis, Britain, Germany, and the Road to the Holocaust, 180. Also see the website of “United States Holocaust 140

Memorial Museum,” https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10005520.

 “These People Have No Country,” Daily Mail, 15 July 1938, p. 10.141

 “German Jews Pouring into This Country,” Daily Mail, 20 August 1938, p. 11.142

 “Aliens in England,” Economist, 3 September 1938, p. 442.143

 Ibid.144

!38

https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10005520


Conference. “The refugee without capital is still regarded as a liability, as an unredeemable 

charge on the national income.”  Considering Britain’s unemployment problems, they believed 145

that their country could be “justified economically” if it did not accept refugees. 

          Another group of press publications such as the Times and the Spectator were more aware 

of the British responsibility for helping the Jewish refugees, but they were quite uncertain about 

specific arrangements. Reporters of the Times argued for international cooperation. Yet, they 

appeared to be ambivalent about the role of the British government in assisting the refugees. In a 

leading article published after the Evian Conference, the editorial board asserted that “right men” 

should be “allotted to right places.”  To do so, the Evian states must extend “a mixture of 146

mercy and cool calculation.”  However, none of the paper’s reporters and editors informed 147

their reader how exactly the British government could demonstrate this “mercy” and 

“calculation.” In a similar way, the staff of the Spectator suggested that Britain and other 

countries should work together to help those Jews “deprived of country and citizenship.”  148

Seeing that the Nazis treated illegal Jewish emigrants from Germany, Austria, Belgium and 

Holland as criminals, the Spectator emphasized the urgency and significance of the refugee 

crisis. But when it came to the solutions of this problem, the journal’s staff only vaguely stated 

that the Evian states should provide “temporary camps to relieve the suffering of the Jews.”   149

 “The Task at Evian,” Manchester Guardian, 5 July 1938, p. 10.145

 “Political Refugees,” Times, 27 July 1938, p. 15.146

 “Results at Evian,” Times, 16 July 1938, p. 13.147

 “Evian and Palestine,” Spectator, 15 July 1938, p. 4.148

 “The Refugees,” Spectator, 28 October 1938, p. 3.149

!39



          After the Kristallnacht, British editors and reporters took the Jewish refugees into serious 

consideration and provided some specific plans for their settlement. While they mentioned the 

British responsibility for helping the Jewish refugees, all of them suggested that the Jews should 

be arranged somewhere in the empire instead of the metropole. In late November, the 

correspondents of the Manchester Guardian were enthusiastic about Chamberlain’s “well-

received” and “promising” statements about the possible settlement of Jewish refugees in Kenya, 

Northern Rhodesia and Tanganyika.  The Times echoed this sentiment, and praised that the 150

British government had already “opened up the possibility of small-scale settlement in East and 

Central Africa, and of large-scale settlement in British Guiana.”  People of the Economist were 151

more reluctant to create a Jewish settlement in the empire. “There was little or no room for large-

scale settlement in the Colonial Empire,” they argued, “but Kenya, Northern Rhodesia and 

Nyasaland might be able to receive a moderate number of immigrants.”  Other press reporters 152

tended to oppose the immigration laws and rejected the Jewish refugees at all. The staff of the 

Daily Mail directly stated that it would be impossible to give permanent shelter in “this thickly 

populated land [Britain] to masses of immigrants.”  The Spectator’s correspondent similarly 153

argued that while Britain and its empire could “find homes and work” for refugees, “too great an 

influx” might stimulate anti-semitism in their societies.  154

 “The Refugees,” Manchester Guardian, 22 November 1938, p. 10.150

 “The Refugees,” Times, 19 December 1938, p. 13.151

 “Refugees,” Economist, 26 November 1938, p. 416.152

 “Netting the Rogues,” Daily Mail, 22 November 1938, p. 10.153

 “The Case of Refugees,” Spectator, 25 November 1938, p. 1.154

!40



***** 

          Overall, the British press provided a comprehensive narrative concerning the anti-Jewish 

persecutions in 1930s Germany. The staff of the Times, the Daily Mail, the Manchester 

Guardian, the Financial Times, the Economist and the Spectator more or less condemned the 

Jewish persecutions and expressed concern for the Jews. When they discussed the Jewish 

refugees, they were aware of Britain’s national interests, and revealed their hesitation to accept 

the Jews through the press. A closer examination of the reportage also shows that the editors and 

correspondents of these publications held different perspectives towards Nazi Germany, which 

influenced their narratives and attitudes towards the antisemitic events. Such an approach to the 

press content allows us to see the undercurrents of values and ideologies behind the journalistic 

writing. As Stephanie Seul writes, “the press reports should not simply be viewed as a mirror of 

events in Germany. Rather, they were the products of conscious or unconscious selection process 

on the part of the journalists and editors.”  An in-depth analysis of what the British public 155

could read in newspapers can not just tell us the journalistic perceptions and responses to the 

German affairs. It may also inspire us to think about to which degree the press staff should be 

responsible for the Jewish persecutions throughout World War II. 

 Seul, “‘Herr Hitler’s Nazis Hear an Echo of World Opinion,’” 415.155

!41



Bibliography 

Andrews, Linton. Lords And Laborers of the Press: Men Who Fashioned the Modern British 

Newspaper. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1970. 

Bergen, Doris. War and Genocide: A Concise History of the Holocaust. Lanham: Rowman & 

Littlefield Publishers, Inc., 2003. 

Endelman, Todd. The Jews of Britain, 1650 to 2000. London: University of California Press, 

2002. 

Gannon, Franklin. The British Press and Germany 1936-1939. Oxford: Clarendon Press, 1971. 

Griffiths, Richard. Fellow Travelers of the Right: British Enthusiasts for Nazi Germany, 

1933-1939. London: Constable, 1980. 

Kaplan, Marion. Between Dignity and Despair: Jewish Life in Nazi Germany. New York: Oxford 

University Press, 1998. 

Kehoe, Barbara Benge, “The British Press and Nazi Germany.” PhD diss., University of Illinois 

at Chicago, 1980. 

Kynaston, David. The Financial Times: A Centenary History. London: Viking, 1988. 

Kennedy, Paul, and Anthony Nicholls, eds. Nationalist and Racialist Movements in Britain and 

Germany before 1914. London: Macmillan, 1981. 

Kushner, Tony. “Beyond the pale? British reactions to Nazi anti‐Semitism, 1933–39.” 

Immigrants & Minorities 8 (1989): 143-160. 

Kushner, Tony. The Holocaust and the Liberal Imagination. Oxford: Blackwell, 1994. 

!42



McDonough, Frank. Hitler, Chamberlain And Appeasement. Cambridge: Cambridge University 

Press, 2002. 

Merrill, John Calhoun. The World's Great Dailies: Profiles of Fifty Newspapers. New York: 

Hastings House, 1979. 

Morris, Benjamin. The Roots of the Appeasement: the British Weekly Press and Nazi Germany 

during the 1930s. London: Cass, 1991. 

Sharf, Andrew. The British Press and Jews under Nazi Rule. London: Oxford University Press, 

1964. 

Shindler, Colin. Why Didn't the Press Shout?: American & International Journalism during the 

Holocaust. Edited by Robert Moses Shapiro. New York: Yeshiva University Press, 2003. 

Seul, Stephanie. “‘Herr Hitler’s Nazis Hear an Echo of World Opinion’: British and American 

Press Responses to Nazi Anti-Semitism, September 1930–April 1933.” Politics, Religion 

and Ideology 14 (2013): 412-430. 

Taylor, Sally. The Great Outsiders: Northcliffe, Rothermere and the Daily Mail. London: 

Weidenfeld & Nicolson, 1996. 

Times, London. History Through “The Times:” A Collection of Leading Articles on Important 

Events, 1800-1937. London: Cassell and Company, 1937. 

Viscount Camrose. British Newspapers and their Controllers. London: Cassell and Company 

Limited, 1947. 

Wallis, Russell. Britain, Germany and the Road to the Holocaust: British Attitudes towards Nazi 

Atrocities. New York: I. B. Tauris, 2014. 

!43



Wrench, Evelyn. Geoffrey Dawson And Our Times. London: Hutchinson, 1955. 

Websites 

United States Holocaust Memorial Museum, https://www.ushmm.org. 

Manchester Guardian, https://www.theguardian.com. 

Newspapers 

The Daily Mail 

The Economist  

The Financial Times 

The Manchester Guardian 

The Spectator 

The Times

!44

https://www.ushmm.org
http://www.theguardian.com

