
 

 

MEDIA AND POLITICAL LEADERS IN RUSSIA:  

AGENDA-SETTING TIME SERIES ANALYSIS (2001 – 2004) 

 

 

 

 

 

 

 

A thesis presented to 

the faculty of 

the College of Communication of Ohio University 

 

 

 

 

 

 

In partial fulfillment 

of the requirements for the degree 

Master of Science 

 

 

 

 

 

 

 

Natalia S. Matukhno 

June 2005 



 

 

 

This thesis entitled 

MEDIA AND POLITICAL LEADERS IN RUSSIA: 

AGENDA-SETTING TIME SERIES ANALYSIS (2001 – 2004) 

 

 

 

 

 

by 

NATALIA S. MATUKHNO 

 

 

has been approved for 

the E.W. Scripps School of Journalism 

and College of Communication by

 

 

 

Joseph Bernt 

Professor of Journalism 

 

 

 

 

Gregory J. Shepherd 

Dean, College of Communication 



 

 

MATUKHNO, NATALIA S. M. S. June 2005. Journalism 

Media and Political Leaders in Russia: Agenda-Setting Time Series Analysis (2001 – 

2004) (73 pp.) 

Chair of thesis: Joseph Bernt 

The purpose of this analysis is to establish the directions of influences between 

newspaper coverage and public opinion in Russia. The newly political developments 

made researchers question the existence of pluralism of opinions and freedom of press in 

the Russian Federation, taking into account an unconventional approach to political 

reforms of the president Vladimir Putin. The analysis compares both the public opinion 

and the newspaper coverage of the four prominent Russian political figures, Vladimir 

Putin, Gennady Zuganov, Vladimir Zhirinovsky, and Grigory Yavlinsky. The method 

employed in this paper is time series analysis, namely vector autoregression with Granger 

causality tests. It allows incorporating both dependent and independent variables with 

their several lags to test for direction of causality. The study explores causal relationships 

between two media variables (coverage in a government-oriented newspaper, Izvestia, 

and a more liberal, business-oriented paper, Kommersant) and two public opinion ones 

(approval and informational ratings). There is no clear indication of the governmental 

newspaper's pressure over the business-oriented paper or the public opinion; there are 

only few indications of Putin's variables directly influencing the coverage or the public 

opinion of the other opposition leaders. 

Approved:

Joseph Bernt 

Professor of Journalism 



 

iv 

Acknowledgements 

 

 I thank Dr. Joseph Bernt, my mentor, for unconventional wisdom and guidance 

throughout my last year; Dr. Thomas Hodson for the financial assistance throughout this 

project and support; Dr. Genie Baker, for her eye-opening course on research methods; 

Mark Leff for his support and understanding and valuable discussions on current mass 

media and political events; Dr. Guido Stempel for wise remarks and assistance with this 

thesis project; Dr. Anne Cooper-Chen for being an understanding advisor and graduate 

chair throughout my two years at the Scripps School of Journalism; Dr. Hugh Culbertson 

for his caring attitude; Dr. James Mosher for technical guidance and support with my 

research; and, of course, my husband and my mother for their support and 

encouragement. 

 

 

 



 

v 

Table of contents 

Page 

Abstract .............................................................................................................................. iii 

Acknowledgements..............................................................................................................iv 

List of Tables ...................................................................................................................... vi 

List of Figures .................................................................................................................... vii               

Chapter 1. Introduction ........................................................................................................1 

Explanation for the choice of sources......................................................................7 
 

Chapter 2. Literature Review...............................................................................................9 

Agenda-setting studies .............................................................................................9 
Contemporary Russian media history studies........................................................13  
Methodology of media and election studies and usage of surveys........................22 
De-westernizing approach .....................................................................................29 

 

Chapter 3. Methodology ....................................................................................................32 

Methodology – time series.....................................................................................33 
Research questions.................................................................................................36 

 

Chapter 4. Results ..............................................................................................................37 

Findings..................................................................................................................37 
Discussion..............................................................................................................51 
 

Chapter 5. Conclusion........................................................................................................54 
 

Works cited ........................................................................................................................57 

Appendix A. Combined graphs of the two newspapers’ coverage, approval ratings, and 
informational ratings..........................................................................................................63 



 

vi 

List of Tables 

 

Table                                                                                                                               Page 

1. Granger causality tests for Vladimir Putin’s variables ...............................................43 
2. Granger-causality tests for Gennady Zuganov’s variables ..........................................45 
3. Granger-causality tests for Vladimir Zhirinovsky’s variables.....................................46 
4. Granger-causality tests for Grigory Yavlinsky’s variables..........................................47 
5. Granger tests for approval ratings................................................................................48 
6. Granger tests for informational ratings ........................................................................49 
7. Granger tests for Izvestia coverage ..............................................................................49 
8. Granger tests for Kommersant coverage......................................................................50 
 

 

 

 



 

vii 

List of Figures 

 

Figure                                                                                                                             Page 

1. Approval ratings of Putin, Zuganov, Zhirinovsky, and Yavlinsky (January 2001 – 
October 2004) ...................................................................................................................38 
2. Informational ratings of Putin, Zuganov, Zhirinovsky, and Yavlinsky (January 2001 – 
October 2004) ....................................................................................................................39 
3. Kommersant coverage of four political leaders (January 2001 – October 2004) ..........41 
4. Izvestia coverage of four political leaders (January 2001 – October 2004) ..................42 
A1. Izvestia coverage of the four politicians .....................................................................63 
A2. Kommersant coverage of the four politicians .............................................................64 
A3. Approval ratings of the four politicians ......................................................................65 
A4. Informational ratings of the four politicians ...............................................................66 
 
 
 

 

 



 

 

Chapter 1  

Introduction 

 

 Russian democratic media have been rapidly developing for the last 15 years. 

They have been an influential agent in construction of the new open society that complies 

with the norms of a free democratic state. Recent events in the mass media community, 

however, have made researchers rethink their approach toward democratic Russia. This 

study analyzed the relationships among public opinion, media attitude and the coverage 

of the political leaders in Russia. Since Vladimir Putin’s election as President, there has 

been much discussion about whether Russia remains a democratic state or has moved 

gradually toward authoritarianism. One of the most valuable indicators of the freedom of 

society is the behavior of the media: how independent they are and whether they are 

controlled by the state or the public. The most accurate reflection of that is internal 

relations between the media content and various indicators of public opinion. Causal 

relationships are of special interest for this analysis. Interdependency among variables 

would indicate either pluralism of opinions or state pressure over both media and public. 

 The most common definition of a democratic mass media system can be described 

as the following: “In such a system, the population must have access to the media; there 

must be a significant degree of pluralism in all media, either internal or external; the press 

should reflect different views and ideologies; and the press must not be under control of 

the state or under the control of such a limited number of private owners that pluralism is 

limited” (Becker, 2004). Rose described an ideal democratic society in his analysis of the



2 

 

current state of Russian democracy as that a modern democratic society had to be 

transparent to the public especially in regard to its governmental actions, and there should 

be constant flow of feedback from the governed to the governors (Rose, 2001). 

 The First Amendment has been a hallmark of media freedom in the United States. 

Russian media law is among the most liberal in Europe; however, it is questionable 

whether actual practices truly reflect the fact that journalists in Russia are free to express 

their opinions. Does pluralism exist?  How applicable are the principles of the First 

Amendment to the practice of political journalism in Russia? How important is the 

protection of freedom of the press to the government? Does it even exist if concrete 

journalistic practices are examined? 

 A broad overview of the basic political developments in Russia during the last 

decade is essential to understand the Russian media environment, which was analyzed in 

this research. The Soviet Union collapsed in 1991, allowing all of the republics to 

establish their own independence and move toward founding their own democratic states. 

Russia can be characterized as a presidential republic, in which the executive branch 

unquestionably has significant influence over other power structures. The parliament 

consists of two branches: the Senate and the Duma. The Senate is comprised of the local 

governments’ representatives, while the Duma deputies are elected every four years by 

the population. Half of the deputies are elected based on party proportional 

representation; and the other half are elected through single-member districts. The most 

controversial election in the last decade was obviously the 1996 presidential election, in 

which voters were facing the dilemma of choosing between the unpopular president and 

the communist challenger. The election had been portrayed as a vote for or against the 



3 

 

‘red scare,’ and despite minimal single-digit support of the population, Boris Yeltsin, the 

incumbent, was reelected for a second presidential term. The 1995 parliamentary 

elections resulted in a diversified parliament, in which the whole spectrum of political 

forces was represented, from ultra-liberal groups to communists.  

 The turn of the century brought some unexpected changes. After appointing and 

firing four prime ministers during a single calendar year, in August 1999 President 

Yeltsin chose Vladimir Putin (virtually unknown to the public) for this high-ranking post. 

The 1999 parliamentary elections had been characterized by a vicious battle between the 

two so-called parties of power, Otechestvo and Edinstvo. Edinstvo won a sizable part of 

the Duma seats. Since 1999, the Communist Party had been losing power as gradually 

shown in the results of both the 1999 and 2003 elections. After the parliamentary 

election, on New Year’s Eve of 1999, Yeltsin resigned and appointed Vladimir Putin as 

acting president. Putin emerged as a charismatic figure – the strong leader for whom 

Russian society had hoped. He easily won the election of 2000 (Gennady Zuganov and 

Grigory Yavlinsky were among his opponents); and, with even larger support of the 

population, won the election of 2004. However, major political opponents had been 

complaining for four years that Putin had been exercising an authoritative style of 

governing, not allowing pluralism of opinions, and constructing a closed political system 

in pursuit of a strong Russia.  

 For the past two years the U.S. media have been critical of emerging authoritarian 

patterns in the relationship between the Russian government and media. The accusations 

were that the mass media served only the government and that opposition forces had no 

access to national media outlets. U.S. researchers noted that several major television 



4 

 

outlets with national reach had been closed or had been placed under stricter government 

control. The coverage of the war in Chechnya became more favorable to the government 

than to the insurgents. Both Russian and American scholars emphasized Putin’s division 

of the media into state and anti-state and his placement of state interests above the 

interests of the media. Apparently, Putin has been judging the media according to their 

level of loyalty to the government (Herspring, 2004).  

 The time period for this research was 2001 through 2004, and this study consisted 

of the analysis of monthly data from open-access sources of public opinion as well as 

major newspaper outlets. Monthly data allowed for controlling for causal dynamics 

between variables of interest. Using time series analysis based on monthly data made it 

possible to trace the dynamics of the mass media coverage of the government versus 

coverage of the opposition. Was there a trend of silencing the opponents of the regime 

and not letting them have access to voters? How much freedom did media demonstrate? 

How dependent were they on government pressure rather than public opinion? Did public 

opinion cause an increase or decrease in coverage? Did time series analysis indicate the 

direction of influence to be from the major media outlets to the public opinion or vice 

versa? 

Data on the media were obtained from the two leading Russian newspapers, 

Izvestia and Kommersant, which mirror two leading U.S. newspapers (The New York 

Times and the Wall Street Journal) in their orientation toward target readerships. 

Formally independent, Izvestia is nevertheless viewed as more of an official state 

newspaper in its orientation; while Kommersant is slightly less conservative and serves a 

broader business readership (Vedrashko, Zaplenyuk, 2004).  In addition to newspaper 



5 

 

coverage, a prominent survey organization, Foundation of Public Opinion (FOM), has 

provided various surveys for the past ten years. Within the available surveys on its 

website are valuable data on the popularity of politicians, numbers of mentions of 

politicians, informational ratings, numbers of appearances on TV, electoral ratings, and 

other useful aggregate figures. In addition to gathering information through FOM 

surveys, this study also mined FOM surveys for data on Putin as President; Gennady 

Zuganov, the head of the Russian Communist Party; Vladimir Zhirinovsky, head of the 

Liberal Democratic Party; and Grigory Yavlinsky, head of the Yabloko party, as the most 

prominent opposition leaders. Data on those figures were incorporated into a dataset as a 

separate time series.  

The purpose of this study was to establish causal relationships between the 

coverage of prominent leaders in the two major newspapers, their informational ratings, 

and their approval ratings. The direction of causality helped imply some conclusions 

about the degree to which media can express their own opinion, whether they have to 

follow public opinion or government pressure. The intermixing of influences can serve as 

a better indicator of a pluralistic system, while a distinct cointegration and following the 

same direction can provide objective characteristics of an authoritarian pressure of the 

government on both media outlets and public opinion. Little attention has been devoted to 

the scientific approach to the recent Russian developments. Scholars have addressed 

these questions through qualitative research rather than quantitative studies. This study 

attempted to demonstrate the role of the media system in Russia, through a quantitative 

analysis based on an agenda-setting approach that has not been applied to the Russian 

political and media systems. 



6 

 

 In a democratic system, the public should be well informed and should participate 

at least to some degree in policy formation. This study attempted to determine whether 

the public was well informed about both the government leaders and their opponents, 

using the most contemporary examples of Vladimir Putin and his major political rivals. It 

attempted to also show whether all of the prominent political figures had access to the 

media, to what extent they were allowed to communicate their ideas to the public, and 

whether the public was receptive to them. 

Beginning with the year 2001, Russia has experienced several crucial events on 

the political stage. The Kursk nuclear submarine sank in August 2001, evoking a 

panicking response from the world community. In April 2001 the independent television 

channel had been reorganized and most of the journalists who were not loyal to the 

government left the channel. Also in April the two prominent parties, Unity and 

Fatherland – All Russia, merged. The other significant development in the Russian 

political scene was obviously the attack against the U.S. in September 2001 and the 

subsequent increased collaboration on the war on terror between the United States and 

Russia. In 2002, the largest Russian independent television station, TV-6, was closed. 

Later, in June 2002, the authorities allowed its reopening with a new name, TVS. In 

October 2002 terrorists with connections to Chechen rebels took more than 800 people as 

hostages in a Moscow theater, which led to more than a hundred dead.  In December 

2002 suicide bombers attacked the administrative buildings in Grozny, the capital of 

Chechnya. More than 50 people were killed in the attack. In June 2003, the TVS station 

was closed. The managers claimed that the station was closed due to financial reasons, 

though the move had been criticized as another attack on media freedom. In July and 



7 

 

August 2003, two other suicide bomber attacks took place, killing more than 60 people. 

In October, oil oligarch Mikhail Khodorkovsky was arrested. In December 2003, more 

than 40 people were killed in a bomb attack on a passenger train. Also in December the 

Duma elections took place, with the Kremlin-backed party gaining control over the 

parliament. This was followed by the presidential elections in March 2004. In February 

2004, a suicide bomb attack in the Moscow metro killed 40 people, followed by a bomb 

assassination of the Chechen president, Kadyrov, in May 2004.  In August 2004, two 

passenger planes crashed because of suicide bombers on board. In September 2004, 

hundreds of children were killed in a school siege in Beslan. In September 2004, Putin 

strengthened national security measures and announced appointments of regional 

governors with approval by local parliaments (BBC News Service, 2005). 

 

Explanation for the choice of sources 

  Izvestia is presumably the largest newspaper in Russia that represents an official 

point of view. It also serves as an agenda setter, and it has authority among Russian 

decision makers. Formally, it is an independent media outlet that is owned by its 

employees and several businesses. Izvestia’s circulation is 243,500 copies daily, and 

Kommersant’s circulation is 77,348 copies. 

 Voltmer studied Izvestia in terms of analyzing current Russian journalistic 

practices, and found that over the past decade journalists adopted many new norms. 

“There are clear signs of growing professionalization with the news becoming more 

factual, more timely and broader in the selection of topics. At the same time, we still find 

a high degree of subjective evaluations indicating the persistence of the historical legacy 



8 

 

of Russian journalism” (Voltmer, 2000). Voltmer mentioned that Izvestia had evolved 

from an official party organ to a respected quality daily. Her research showed that foreign 

policy was not a primary topic of news in Izvestia. Nevertheless, she noticed some 

negative trends in 2000. “During the presidential campaign the ills of Russian journalism 

– political interference in editorial policy, lack of balance and objectivity – became all 

too evident once more. Election coverage was generally heavily biased in favor of Putin” 

(Voltmer, 2000). 

 Adam Jones conducted a case study on Izvestia. He inferred that, even though the 

paper formally abandoned Soviet ties to the government, unofficially it remained under 

the strict control first of the State Duma, and then of oligarchs. Since the article was 

written in 2002 and Berezovsky no longer owns Izvestia, it could be added that now the 

paper is mostly controlled by the government. As a practicing public relations person 

until recently, working with the major Russian media outlets on an everyday basis, the 

author can add that Izvestia had the strongest reputation as a tribune of government as 

compared to other newspapers. Jones noted that Izvestia’s core constituency is upper-

middle and upper-class intellectuals and professionals, including decision makers. He 

also argued that after Putin came to power, Izvestia was highly influenced by the Kremlin 

(Jones, 2002). 

 



 

 

Chapter 2 

Literature Review 

 

Agenda-setting studies  

 Agenda setting describes the process of gaining the attention of the public and 

elites to specific problems or topics. In terms of definitions, an agenda is a collection of 

problems and solutions that come to the attention of officials and the public (Birkland, 

2001). 

 Most agenda-setting studies have been conducted in the United States. The classic 

study by McCombs and Shaw in North Carolina demonstrated the existence of the 

agenda-setting function of the media (McCombs and Shaw, 1972). The correlation they 

found between the emphasis given an issue by the news media and the voters’ perception 

of the same issue was .967. Since the McCombs and Shaw study was published, many 

scholars have studied the influences on agenda setting (Anderson, 1978, Baumgartner 

and Jones, 1993, Cobb and Elder, 1972, Downs, 1972, Flemming, Wood, and Bohte, 

1997, Jones, 1994, Kingdon, 1995 Light, 1991, Peters and Hogwood, 1985, Walker, 

1977). 

 McCombs and Shaw studied the role of media in the U.S. presidential campaign 

of 1968. They selected undecided voters and interviewed them prior to November 

elections. Researchers asked voters what the main issues on their agenda were, what were 

the main things they thought the government should concentrate on, and what they were 

concerned about. They aggregated responses into five main campaign issues (foreign



10 

 

policy, law and order, fiscal policy, public welfare, and civil rights) most frequently 

mentioned by the respondents. The media agenda was measured by counting the numbers 

of articles and broadcast stories in the nine media outlets. The authors found a significant 

and relatively strong correlation between the rank order of the five issues on the media 

and public agenda. For example, foreign policy was ranked as most important both by the 

public and in the media. The significance of this method was that McCombs and Shaw 

used both content analysis and surveys of public opinion that were combined for the first 

time in mass communication research (McCombs and Shaw, 1972). 

Funkhouser concentrated more on the actual prominence of the issues in reality, 

ranking them according to the quantity of articles versus the public’s importance ranking 

(Funkhouser, 1973). Later, McCombs and Shaw expanded their own study and explored 

the direction and strength of the media influences on the public agenda. The results were 

not always clear-cut; however, they indicated that the newspapers were causing the 

changes in public perceptions, not vice versa (McCombs and Shaw, 1977). Lang and 

Lang asserted that media were not as effective in telling people what to think as they 

were in pointing out what to think about (Lang and Lang, 1983). Weaver addressed the 

salience of topics; as the prominence of a topic increased on the media agenda, it 

increased on the public agenda as well (Weaver, 1975). Dearing and Rogers noted that 

people took cues from the media as to which issues were on the top of the agenda 

(Dearing and Rogers, 1996).  

In U.S. agenda-setting studies, most scholars agree that the national media market 

is relatively consistent in bringing similar issues to the agenda. For example, Berkman 

and Kitch noticed any topic was first brought up by the most influential news 



11 

 

organizations and then picked up by the majority of media outlets nationwide (Berkman 

and Kitch, 1986). 

Many researchers have focused on the relationships among the policy agenda, the 

media agenda, and the public agenda (Miller and Wanta, 1996, Takeshita, 1997). The 

frequency of media stories is broadly used as an indicator of whether a topic is prominent 

on the media agenda.   

Media scholars are divided on the issue of whether newspapers and broadcasters 

are independent of government control (Siebert et al, 1956; Cater, 1964; Dunn, 1969) or 

whether they are acting as instruments in the hands of power elements of the society 

(Tuchman, 1978; Gitlin, 1980; Altschull, 1984; Herman and Chomsky, 1988). 

Trumbo created longitudinal models of public issues using global warming as an 

example. The first part of his work provided a valuable theoretical overview of agenda-

setting research. He divided previous studies into four dimensions: 1) the domain of the 

agenda-setting effect, 2) the methodology for studying the effect, 3) the conditions under 

which the effect operates, and 4) directionality. McCombs suggested that the strongest 

evidence for agenda setting could be obtained by using aggregate data and ranking sets of 

issues. Originally, researchers simply compared the media’s and the public’s rank order 

of issues; then they moved to cross-lagged correlations. Trumbo used Granger-verified 

cross-lag correlation. Agenda-setting effects are more likely to occur with national and 

international rather than local issues.  Trumbo discovered that print attention leads 

television attention. Public concern and television attention were in an indirect feedback 

relationship with newspaper attention and opinion polling (Trumbo, 1995).  

The time series analysis of agenda setting studies can bring an interesting 



12 

 

perspective to the field.  The most noted studies involved with panel studies, in which 

each variable consisted of many cases (such as respondents in surveys). Time series deal 

with aggregate data, gathered over an extensive period of time (usually at least 40 to 50 

observations). The first attempts employed correlations of variables; and the next wave of 

studies incorporated regression analysis. The first study using cross-lagged correlations 

was done by Watt and van den Berg on media coverage and complaints to the Federal 

Aviation Administration telephone service (Watt & van den Berg, 1978).  Another 

important study examined public opinion and media coverage in regard to civil rights 

from 1954 to 1976. The monthly lags used for correlations were from one to five, thus 

checking for correlations from one to five previous periods (Winter & Eyal, 1981).  

One important study conducted in 1985 used regression analysis (controlling for 

autocorrelation) of television coverage and public opinion on such issues as energy, 

unemployment, and inflation. They used Durbin-Watson statistics to check for 

autocorrelation for the first order autoregressive process (Behr and Iyengar, 1985).  A 

study by Smith employed regression analysis of public concerns, media agenda, and 

public evaluations of local governments using eight annual surveys. This time-series 

cross-sectional approach also included Granger causality that helped to prove causal 

temporal relationships among variables (Smith, 1987). 

ARIMA modeling was the first major development in time series studies, mostly 

adopted by economists. ARIMA modeling is a simple univariate model that integrates 

autoregression and moving-average components. In agenda-setting studies ARIMA 

modeling was used by Rogers, Dearing, and Chang on polling agenda, the science 

agenda, real-life agenda, media agenda, and the policy agenda. Each of the series was 



13 

 

modeled using ARIMA and then each of the ten pairs was tested for causality using 

Granger tests (Rogers et al, 1991). 

Dearing and Rogers had made a list of the most common generalizations in the 

agenda-setting studies. After the historic 1972 study, it had been assumed that over a 

certain period of time different media gave similar salience to an issue.  Media tend to 

agree on how much time and space they dedicate to a problem. Another common 

generalization that was first investigated by Funkhouser in 1973 is that the media agenda 

is not particularly correlated with real-world events. Overall, the White House, the New 

York Times and trigger events (those that initiate a concern) seem to have the largest 

influence over the U.S. media agenda (Dearing and Rogers, 1996).  

Returning to Funkhouser’s conclusion that real world indicators did not have a 

significant influence on agenda setting, another study should be mentioned. Behr and 

Iyengar (1985) studied surveys and broadcast stories (prominence of issues both in public 

opinion and journalists’ newscasts) and found that real-world indicators (changing 

national indicators) lead to an increase of issue prominence on the news and public 

agenda. 

 

Contemporary Russian media history studies 

Since Russia’s media system has always been a relatively narrow yet stable area 

of research among Western and non-Western scholars, some of the most recent examples 

are examined in this literature review. A number of newspaper and magazine articles 

have criticized the current media environment in Russia. The most significant indicator of 

a growing authoritarianism is the newly established Security Doctrine, which states that 



14 

 

the most reliable information in terms of national security should come from the 

government and the state media should rely solely on governmental sources. In 2003 the 

nation’s largest political scandal developed because of the arrest of a prominent 

businessman, YUKOS chief Mikhail Khodorkovsky. He is one of the most powerful 

oligarchs in Russia, with extensive connections in media and politics. He allegedly 

attempted to express his aspirations for the presidency; he was accused of corporate tax 

evasion and arrested. In the West this case largely was portrayed as a retreat from 

democracy as well as from freedom of political expression. This and some other cases led 

to a hostile reaction from the major international media and civil rights organizations, 

which expressed their concern about the recent changes in the Russian media (Herspring, 

2004). 

In 2003 Freedom House lowered Russia’s rating to ‘not free.’ The causes for the 

change presented in its report were the closure of the last independent national television 

broadcaster, negative government influence over public and private media, and 

continuing attacks against journalists. President Putin had declared ‘guided democracy’ 

despite proclaiming constitutional freedom of expression. Even if the majority of 

newspapers are privately owned, most of them are controlled by oligarchs to represent 

their interests (Freedom of the Press, 2003). A number of American scholars also have 

assessed the Russian political media environment. Becker focused specifically on the 

evolution of the freedom of the Russian press and overall understanding of the political 

mass media system. He asked whether the state is still a major threat to media freedom. 

The year 2003 proved a crucial one for establishing guidelines for Russian democracy. 

The International Press Institute’s Watch listed Russia as one of five countries that are 



15 

 

‘endangered with becoming repressive.’ Putin was named as one of the ten worst enemies 

of the press for 2001 by the Committee to Protect Journalists. The Worldwide Press 

Freedom Index ranked Russia 121st out of 139 countries. However, Becker argued that 

the circumstances are not as dire as during the pre-Gorbachev period (Becker, 2004).  

 The researchers seemed to be inconsistent in describing the state of Russian media 

market. In the most recent literature, Yeltsin’s negligence in terms of human rights and 

freedom of speech had been portrayed mostly as favorable for the media, but in reality, 

he was dependent on oligarchs to keep power and did not use his authority to limit their 

ambitions in the media market. The most infamous oligarchs were Boris Berezovsky 

(who controlled the biggest TV channel - ORT, plus numerous print outlets) and 

Vladimir Gusinsky (whose media empire consisted of a prominent opposition TV 

channel - NTV, radio stations, and print media). After Putin came to power, they were 

both deprived of their influence and some of their assets; currently they are both abroad 

claiming that return to Russia would be life threatening. Gusinsky, Berezovsky, and 

Khodorkovsky do not play the major roles that they did three to four years ago. The 

underlying trends behind why the Russian population and the Russian media react to 

Putin’s policies the way they do have not been studied sufficiently. Despite new 

developments, the Russian media and the population are mostly supportive of Putin. 

 O’Loughlin provided his perspective on why Putin still enjoys such popularity 

among Russians. O’Loughlin and colleagues conducted a survey to determine which 

different population groups supported either President Putin’s geopolitical view or those 

of his extra-liberal or extra-nationalist opponents. They discovered that Putin’s storyline 

was accepted by Edinstvo (the government party) supporters, males, Westernizers, 



16 

 

singles and young adults; they found the opposition party line was accepted by 

Communist Party members, the elderly, Muslims, women, the poor, and residents of 

Moscow and St. Petersburg (O’Loughlin et al., 2004). 

 Yuri Levada, the head of Moscow polling firm Levada Center, has noted that 

Putin’s 2004 victory was not surprising and the electoral blow to democratic aspirations 

was consistent with sociopolitical trends (Levada, 2004). However, Levada had lost his 

position as a head of the VTsIOM polling company the year before, supposedly with 

Kremlin pressure, so his view might be distorted. Levada pointed out that most Russian 

respondents equated democracy with economic prosperity. They favored economic 

prosperity over multiparty elections and political pluralism (Levada, 2004). 

 Nevertheless, a comparison of the different approaches researchers took in 

analyzing the Russian press at the end of 1990s and after 2000 presents a dilemma. 

Researchers’ assessments of the media at the end of 1990s are mostly critical, and there 

are no significant alterations of these conclusions several years later. Previous years of 

Russian press history had been modified to appear in a more favorable light than has been 

the case during Putin’s era.  

 Brown suggested that media self-censorship had been developing rapidly among 

journalists. He did not notice any major government moves to restrict press freedom; 

however, he attributed media self-regulation to an old Soviet habit of self-control because 

of fear of punishment from the Soviet government (Brown, 2001). Laura Belin suggested 

that there was significantly less freedom of the press at the end of the 1990s than at the 

beginning of the decade. For example, Yeltsin recognized his need for media support in 

1996, so he appointed a loyal journalist as chief of the state-run broadcast company RTR. 



17 

 

Most private networks provided negative coverage of most of the government’s policies 

prior to the presidential elections; however, given the Communists’ alternative, they all 

preferred to support Yeltsin in order not to lose all of their recently obtained freedom. 

Thus, most of the media broadly supported Yeltsin in the presidential campaign. Later, 

private media returned to a critical view of government actions. Most journalists hoped, 

however, to regain their independence after the 1996 election, but they were mistaken. 

The oligarchs, media owners, used this opportunity to establish closer ties with the 

Kremlin and influence the government for their own interests (Belin, 2001).  

Belin was also surprised by the unusually large number of dailies (more than a 

dozen) in Moscow, an almost unthinkable number for any other major Western city. She 

explained that the media became a tool in the hands of oligarchs and were not entities that 

generated profits, according to Belin, but propaganda instruments. As an example, she 

cited a conflict between Izvestia and one of its major stakeholders, LUKOIL. Eventually, 

the editorial staff split and established its own daily; some employees preferred to stay 

with the old newspaper to more thoroughly reflect stakeholders’ interests. Belin also 

argued that there was no proof that Putin or his campaign staff had influenced any major 

broadcasters in order to receive more favorable coverage, as had been the case with 

Yeltsin’s campaign (Belin, 2001). In a later article, Belin insisted that Putin’s policy of 

less pluralism and more self-censorship became more pronounced with time. For 

example, during the 1999 parliamentary campaign, many regional leaders, assuming the 

Kremlin’s approval, used the media under their control to promote opposition to the 

Fatherland - All Russia Party. Soon after, Putin granted the federal authorities the right to 

appoint executives of the state-owned radio and television companies. During the 2000 



18 

 

presidential campaign, some of Putin’s opponents, such as Grigory Yavlinsky, found it 

difficult to gain exposure on television or in large-circulation newspapers. However, 

Belin recognized that there was little resistance against Putin’s policies among 

journalists. She drew the conclusion that the Kremlin was skillful at exploiting the 

existing divisions in the media community (Belin, 2004). 

 Goldman analyzed the current state of affairs in regard to the Putin versus 

Khodorkovsky case. He acknowledged that the heavy lobbying by the Yukos chief for his 

interests in various governmental agencies and the parliament collided with Putin’s 

policies, which is a common practice in other developed democracies; it did not coincide 

with Putin’s conception of a strong state. The oligarchs, with their past misdemeanors, 

were an easy target.  Putin’s approval ratings soared to 80 percent following 

Khodorkovsky’s arrest, and a nationalist party not connected to Putin – Rodina – won a 

significant number of seats in the December Duma elections in addition to a government 

party (Edinstvo) majority in the Duma (Goldman, 2004).  Rodina represented the right 

wing of the Russian political spectrum and it was critical of Putin; however, it criticized 

the president from a different opposing perspective than Khodorkovsky. 

 Ryabov added to the concept of the contemporary mass media environment as 

less democratic; he classified some important changes that happened when Putin came to 

power, which allowed researchers to see the media perspectives more positively. He 

pointed out that one of the goals of Putin’s government was to restrict voices critical of 

the executive branch. He emphasized, however, that the elites had definitely lost control 

the media; there was less oligarchic supervision and the state was less directly involved in 

media matters. He also insisted that the media role had diminished from participantion in 



19 

 

the decision-making process into ordinary information tools for leading political actors. 

The skeptical public attitude towards the media had been mostly derived from Putin’s 

overwhelming popularity; therefore, most of the critical stories about the president had 

evoked a hostile reaction against the media. Both the elites and the public sought order 

and stability. The messianic role that the media adopted from the late 1980s to early 

1990s had transformed into a cautious rational role. Ryabov also said that pluralism had 

been preserved under Putin as it had been launched under Yeltsin (Ryabov, 2004). 

 Vartanova, in her overview of the Russian media market, mentioned that Yeltsin 

had shaped the media environment; he was interested in the oligarchs’ control over 

media, because they kept the president in power. She also argued that growing media 

commercialization was a negative trend in current media development. “Under present 

conditions some state interventions such as support for satellite and digital television, 

safeguarding media diversity, encouraging domestic film production, providing universal 

public access to the Internet are demanded by the society. However, any interference in 

the activity of media companies, manipulation of news flows or media content is viewed 

as an infringement of basic human rights ” [sic] (Vartanova, 2004). 

 Simon’s opinion also supports the choice of the media outlets for this research. He 

acknowledges the fact that Izvestia is one of the two major dailies in the Soviet Union. 

He then expanded on the overall history of the development of the Russian media. During 

Yeltsin’s regime, oligarchs accumulated substantial power, including the ownership of 

major media outlets. Yeltsin was dependent on oligarchs, since he did not enjoy majority 

public support and had to use other means to stay in power. Two of the major media 

conglomerates were under the control of Boris Berezovsky and Vladimir Gusinsky. 



20 

 

Simon also offered his own classification of media ownership under Yeltsin’s rule: 

oligarchical, state, Western, and criminal (Simon, 2004). This classification adds to the 

argument that the transition from Yeltsin to Putin was not necessarily move from 

democracy to autocracy. 

 Further, Simon provided his own interpretation of parliamentary elections. While 

the 1995 elections were mostly about a struggle between pro-reform and anti-reform 

parties, the 1999 elections were about two ‘parties of power,’ and which one would look 

more legitimate and accumulate more public support. The role of the media was more 

crucial in the 1999 elections, since the government’s party, Unity, was virtually unknown 

to the general public. In 1995 most of the election was shaped by political campaigns and 

political advertising. In 1999, ORT and RTR, the two main state broadcast channels, 

dedicated most of their coverage to Unity. For example, ORT devoted 28% of its election 

coverage to Unity and only 14%, mostly negative, to Fatherland-All Russia (FAR). The 

Zhirinovsky block, another opposition party, got more coverage than FAR. However, it 

has to be noted that two slightly smaller channels, TV-Tsentr and NTV, supported FAR. 

In general, Simon draws a line at the 1996 elections, claiming that thereafter the media 

never regained their independence. They became tools to pursue their owners’ interests. 

Putin as a new president had definitely been portrayed in a more positive light than 

Yeltsin. His image was based heavily on his personality, and his presidential campaign 

mostly relied on his being an incumbent. “According to the European Institute for the 

Media, the media coverage was overwhelmingly dominated by Putin. Although less 

confrontational than in the parliamentary campaign or the previous presidential elections, 

it still fell short of international standards” (Simon, 2004). Putin’s key aspiration became 



21 

 

to restore the integrity of the Russian state. As a part of this restoration, a Doctrine of 

Information Security was introduced, a doctrine that tightened state relationships with the 

media (Simon, 2004). 

 Nath acknowledged that after the collapse of the Soviet Union the press became 

more objective; however, negative ‘muckraking’ stories prevailed in the press.  He 

recognized that during elections, candidates were given relatively equal attention by the 

media. Chechnya and corruption in the government also were given enough coverage in 

the media. He did not notice any troubling trends in terms of erosion of press freedom; 

however, new circumstances tempted the media to move in a more profitable direction, 

such as publishing more sensational, yellow journalism (Nath, 2001). 

 McNair recognized that Russian media had adjusted to the shift from the political 

pressure of the authoritarian Soviet government to the market pressures of the oligarchs. 

He also argued that Russia is an important case for social scientists, since changes that 

took a century in the U.S. and Europe unfolded in Russia in less than a decade. He then 

argued that the media were still free, despite the criticisms. For example, in the 1996 and 

2000 elections, voters were exposed to information on corruption of politicians, and 

public figures were exposed to critical scrutiny by the media (McNair, 2000). 

 Shleifer and Treisman offered their own version of the current developments in 

the Russian political system. First they provided an abstract of existing criticisms of 

Russian democracy: the government was accused of manipulating elections through 

control and censorship of the press; voters were uneducated and easily deceived; big 

businesses supported their own political candidates in order to gain more influence. They 

suggested that the Western accusations had been grossly overblown. Since Shleifer is an 



22 

 

economist, he asserts that Russia is one of the most successful among middle-income 

countries. For example, the Organization for Security and Cooperation in Europe had 

characterized Russian elections as free and fair. Compared to American voters, apathetic 

Russian voters were still participating in much larger numbers. As for incumbents, who 

were supposed to have the most power and to win the elections, all of the contemporary 

Russian elections refute this hypothesis. Many election results came as a surprise. 

Shleifer and Treisman pointed out a very important detail about the criticism of Russian 

media. They noticed inconsistencies: for example, that in the 1990s the press had been 

mostly criticized for being controlled by oligarchs; and now, starting in 2000, the same 

type of criticisms were leveled against growing state control. Western critics charged the 

oligarchs with press harassment; now they charge the state with the same thing. The 

researchers are biased and forget that in almost every country the major broadcast and 

press outlets belong to a few individuals or to governments. Media are free overall when 

compared to their peers in any other middle income capitalist democracy (Shleifer and 

Treisman, 2004).   

 

Methodology of media and election studies and usage of surveys 

 Overall, there have not been a large number of studies on the Russian elections. 

About two dozen works offered major contributions to the literature of Russian election 

studies. Since in this thesis the research questions ask whether Putin dominated the 

informational sphere without allowing his opponents the right to talk and whether 

approval ratings are directly dependent on the agenda setting functions of the media, it 

seemed appropriate to provide an overview of approaches undertaken in regard to 



23 

 

Russian election studies. In this analysis, the FOM aggregate survey results would be 

used to conduct a time series analysis. FOM is a Russian polling company, one of the 

oldest and most reputable in the country. FOM was founded in 1991. The main consumer 

of the Foundation polling services is the Presidential Administration. Starting with the 

1996 elections, the Foundation has been providing the Administration with latest survey 

results on public opinion. In addition to that, FOM had conducted surveys for the USIA, 

ROPER STARCH, BBC, Stanford University, Eurasia Foundation, and various 

embassies in Russia. The Russian political and media landscape has been mostly studied 

using survey research and an interpretive approach. Content analysis and game theory are 

rare but useful additions to the area of studies. 

 White, Rose, and McAllister made a useful comparison of various types of 

surveys that have been conducted in the Russian Federation. The first and the most 

widespread one is a current events survey. There is a certain number of well established 

survey companies on the market (FOM, VTsIOM, Levada Center, Demoscope, and 

ROMIR). The above mentioned researcherss believe current events surveys are useful but 

only in terms of time series analysis, when the same types of replies can serve as a 

measure of social trends. The next type of survey is a sponsor model, when a survey is 

financed by a commercial entity in order to conduct marketing research. The third is a 

Western type, a destination model. American researchers assume that Russians want to 

become ‘just like us’ and thus measure the Western standards of democracy and evaluate 

Russian attitudes according to those standards. However, most data show that Russians 

have become more and more reluctant to adopt totally the Western model of development 

and prefer to pursue their own, special way. The fourth type is an origins model that 



24 

 

allows researchers to test for attitudes that were framed during the Communist regime, 

which obviously had significantly influenced the Russian people. Most of the adult 

population in contemporary Russia grew up under Communism (White, Rose, and 

McAllister, 1997). 

 A contrasting example to the major Western scholars’ works is an article written 

by a Russian researcher, a senior analyst for one of the survey companies. Sedov’s article 

is a good representative example of the Russian scholars’ approach. It was translated and 

reprinted from the Russian journal, Obshchestvennye nauki i sovremennost’. The author 

works as a senior analyst for the leading Russian public opinion polling company, 

VTsIOM.  He provides an overview of the Russian electorate and its evolving attitudes 

towards their political and social systems. At first the article surprises the reader by a 

seeming lack of cohesion and standard structure common in the publications of leading 

U.S. political science journals. The article exploits a wide variety of surveys conducted 

by VTsIOM over a ten-year period. Sedov provided empirical support for his analysis of 

why Russians favor reforms one way or another (Sedov, 2003).  

 Sedov used an extensive historical context. He traced major transitions of the 

electorate from one party to another. For example, he described how the Communist 

Party was able to recreate its image from that an international socialist to a nationalistic 

imperial one, thus recapturing some of the Liberal Democratic Party electorate. Sedov 

followed trends in the Russian electorate’s opinions regarding the preferred political or 

economic system. Although, in this example he did not do so, given his unlimited access 

to all VTsIOM surveys for the last decade he could have created a time series dataset and 

analyzed it using statistical methods to illustrate his conclusions. Sedov offered his 



25 

 

forecast of the upcoming presidential and parliamentary elections; however, it is unclear 

from the article which methods were used to obtain the forecasts. VTsIOM included such 

questions as for whom respondents would vote if elections were to be held the next day, 

but Sedov did not describe his actual methodology in getting the final forecasts. As a 

region-based specialist, Sedov had an advantage of ‘nailing down’ brief characterizations 

of each party that are hard to grasp from abroad. For instance, he described the CPRF as a 

party of traditional voting and people’s belief in it as the defender of particular interests, 

the LDPR  as purely leader-based, Unity as the president’s party, Yabloko as a party with 

a leader and with a defined program, and the SPS as a party with prospects in the future 

(Sedov, 2004). 

 Thames also used a statistical approach; however his data did not come from 

survey research but from available aggregate figures that reflected the economic and 

political state of the country (socioeconomic and government expenditure data).  He 

wanted to show the relationship between the political business cycle and Yeltsin’s victory 

in 1996. What had determined it? Did Yeltsin appeal to voters using his economic 

resources as the head of state? What did voters consider when they were making their 

decisions?  He first addressed the visual analysis of the data, a useful tool sometimes 

unfairly abandoned by scholars. Thames came up with four multiple regression models, 

using the following dependent variables: total real federal expenditures, real federal 

social expenditures, the real average monthly pension, and real wage arrears.  He also 

included lagged versions of some variables to test for temporal relationships. He did not 

find evidence of ‘buying of the voters,’ and data did not support the political business 

cycle theory. One of the advantages of this study is the extensive period of time covered, 

 which comprised almost all of the 1990s (Thames, 2001).

 



26 

 

 

 Oates and Roselle employed content analysis to study two prominent news 

programs on Russian television - Vremya and Segodnya in 1995 and 1996. They coded 

for electoral issues, various candidates, parties, voters’ participation, polls, and other 

related topics. Since more than 98 percent of Russians have a television and more than 80 

percent get their news from television news programs, it offers one valid measure of the 

characteristics of the current political situation. This particular piece of research is also 

rare among the articles on the Russian election (Oates and Roselle, 2000).  

 Qualitative methods are less popular than quantitative methods among Russian 

scholars. One example of an important qualitative study is James Alexander’s article, in 

which he uses a cultural studies approach. He specifically criticized the use of survey 

methods for the ‘formlessness’ of their findings. He disagrees that implicit assumptions 

about human nature can be made easily, as well as that the formulation of questions 

themselves are already value laden, especially the ones that are closed-ended. Alexander 

criticized mass survey approaches because of their attempts to homogenize the Russian 

population and ignore local peculiarities. In addition to that, Western approaches, 

predominant in most surveys, can bring bias and measurement error in both response 

collection and interpretation. Quantitative researchers, Alexander argues, compromise 

internal validity, and ignore complicated internal processes on-going in Russian society. 

Alexander also sees implementation of surveys as a significant factor in influencing the 

outcome. Finally, he believes that answers are usually interpreted in a way that is 

convenient for a particular researcher. He sees that ‘Western’ values are more likely to be 

seen in Russians by the proponents of the rational choice theory. Political culture 



27 

 

theorists are more likely to see historical roots in the attitudes of Russians and see fewer 

‘Western’ values. He does not agree that, if surveys functioned relatively well over the 

last few decades in the West, they can provide an accurate reflection of Russian attitudes. 

Alexander used in-depth interviews to create a ‘thick explanation’ that goes beyond 

‘thick description.’ He preferred anthropological techniques of ethnography to study 

cultural behavior; thus he did field research in the peripheral towns of Russia (Alexander, 

2000). Alexander’s conclusions only partially match the conclusions of survey 

researchers. He demonstrated the complexity and fragmentation of Russian political 

beliefs.  Alexander claims that survey data could not tell more than what the statistical 

findings supported, but that with qualitative interviews a researcher could generalize the 

results to a broader population using the context and his/her personal experience. 

Through qualitative research he discovered stronger authoritarian tendencies than can be 

identified through quantitative studies (Alexander, 2000).  

 Myagkov and Ordeshook employed game theory to deconstruct the outcome of 

the Russian elections. They studied a hypothesis that the stability of the Russian 

electorate was in part guaranteed by local governors’ pressure and shaping of the 

environment favoring one candidate/party or another. Myagkov and Ordeshook built a 

simple game theoretical model to predict which type of governor would support 

Otechestvo versus Edinstvo in the 1999 elections. They divided all of the regional leaders 

into weak and strong categories. Then, according to the game model, they created four 

alternatives: 

- OO, support Otechestvo regardless of whether you are weak or strong; 

- EE, support Edinstvo regardless of whether you are weak or strong; 



28 

 

- OE, support Otechestvo if you are weak and Edinstvo if you are strong; 

- EO, support Edinstvo if you are weak and Otechestvo if you are strong. 

Then they employed Kremlin rewards (for supporters/all governors) versus no rewards at 

all. In addition to the game theory model Myagkov and Ordeshook compiled a dataset of 

results of all elections from 1995 to 2000. They used regression analysis to track the flow 

of voters from one party to another. They concluded that even if the voters’ flow was 

stable in regard to the 1991 through 1996 elections, the 1999 election broke this pattern 

of ’normalcy.’ Local governors are able to use their ‘administrative resource’ to influence 

the election. When Otechestvo seemed to be appearing as a promising party of power, 

they supported it; but, when in 2000 a clear leader emerged, they switched to supporting 

Putin. The key players were the regional political bosses, not the electorate itself. The 

constructed model does not fit into a standard model of democracy, when electoral 

preferences change only at the margins and they fluctuate with the policies they confront. 

They also noted the phenomenon that there are only two well-established parties in 

Russia, Yabloko and the Communists, which prevents the system from achieving an 

equilibrium (Myagkov and Ordeshook, 2001). 

 Further, Myagkov expanded his research in his 2003 article The 1999 Duma 

election in Russia: a step toward democracy or the elites’ game? He started his analysis 

of the 1999 elections because of the seeming irrationality of the Russian voters. Earlier 

researchers had concluded that the Russian electorate is relatively stable on the axis of 

‘pro-reform’ and ‘anti-reform’ combined with nationalism, but Myagkov saw that the 

1999 elections did not fit into this paradigm. Myagkov pursued a relatively unusual 

direction in Russian studies, concentrating more on the underlying driving forces than on 

the Russian electorate as it is, isolated from external influences (Myagkov, 2003). 



29 

 

 

Olga Shvetsova also applied a game theory approach to the Russian elections.  

Shvetsova studied the phenomenon of two major contenders in the 1999 parliamentary 

elections - Otechestvo and Edinstvo. She connected the parliamentary elections to the 

following presidential ones. As did Myagkov, she employed a simple game theoretical 

model of the payoffs for backing Primakov versus Putin. In the main body of her article, 

Shvetsova employed VTsIOM’s surveys. The first model estimated runoff votes for 

leading potential presidential candidates with the help of a poll conducted in June 1999. 

Then she cited results obtained by VTsIOM’s survey of popularity of both political 

parties and presidential candidates from the mid 1999 until the beginning of 2000 

(Shvetsova, 2003).  

 

De-westernizing approach  

 The post-Communist press has been judged mostly by Western researchers 

according to its lack of the freedom of expression and the presence of state control. The 

best known classification employed is Siebert’s Four Theories of the Press. Siebert’s 

fundamental 1956 work is still an influential study that determines Western scholars’ 

approach to different mass media systems. The four theories include authoritarian, 

libertarian, social responsibility, and Communist. They are mostly defined by state versus 

private control and ownership (Siebert et al., 1956). 

 Colin Sparks, a British researcher, offered his own interpretation of the media 

theories in regard to the differences between media systems.  He compared the U.S., the 

Western European, and the former Communist system. Both the European and the former 



30 

 

Communist states had no press monopoly, no press impartiality, had press stratification 

and both public and major state broadcasters. On the contrary, the U.S. media system had 

press monopoly and press impartiality, no press stratification, and no state broadcaster 

(Sparks, 1998). Thus, it is incorrect to generalize based on most common media theories 

that do not recognize major differences between the Western European and the U.S. 

systems. Sparks criticized the Four Theories of the Press for its inflexibility: it did not 

even recognize the peculiarities of the European systems, not to mention examining the 

past and the future of the Communist systems. The four theories cannot be altered 

according to the changing environments. He favored a transitional approach. The Anglo-

Saxon model, which is mostly used as a reference for researchers, as it is, does not exist. 

He brought up an example of the New York Times and the BBC - how different they were 

in their approaches. The U.S. press is commercial, but it exists in a monopolistic 

situation. The European press exists in a highly competitive environment (Sparks, 1998). 

Becker also pointed out the de-westernization arguments. He joins those scholars 

who do not accept Siebert’s four theories of the press classification as a dogmatic and 

irrefutable one. Such authors as Sparks, Reading, Downing, and Nordenstreng looked at 

Russia as a good example to illustrate the process of ‘internationalization’ or ‘de-

westernization’ of the media. They argued that the power of the state and the power of 

private capital had an equally negative effect on the freedom of the press. Becker 

specifically pointed out the growing concerns with the Western press, such as more ‘soft 

news’ and infotainment, subjectivity in delivery, and excessive reliance on official 

sources (Becker, 2004).  

 Nordenstreng continued a critical analysis of de-westernizing the press. He 



31 

 

attempted to rewrite the Four Theories of the Press. He said that “politics and economy 

determine media structure and performance, while media autonomy and ethics do not 

work; that human rights are not sufficient for democracy unless materialistic conditions 

are in place, interventionist state leads to a balanced system. Russia is a good case study 

to show that the media under any circumstances are fundamentally political.” [sic] He 

insisted that the media have always been run by political and economic elites and an 

exceptional period of extreme freedom in Russia in 1990 - 1991 just confirmed his thesis. 

In both Western and post-communist societies, the media float between the centers of 

political and economic power (Nordenstreng, 2001). 

 Most of the described studies illustrate how fractured this area of research is; it 

does not provide a cohesive explanation of Russian political and media environment. 

Media scholars in general are more interested in the U.S. agenda-setting models, with 

random applications of the U.S. theories to some other countries. Comparative political 

scientists are mostly focused on their specific methodological approaches; otherwise, 

competition in the political science as a field would prevent them from publishing and 

presenting their research. There is no such science as socio-political study of Russia; 

thus, most scholars have to compromise and combine their own research interests with 

applications to Russia. In addition to that, the Russian democratic and media environment 

had formed only a decade ago, so there had not been a sufficient amount of time for 

researchers to fully integrate existing methods and approaches into studying Russian 

society. This paper adds one more building block to Russian studies, exploring causal 

relationships in agenda-setting process between the print media and public opinion. 

 



 

 

Chapter 3 

Methodology 

 

This research employs a dataset constructed of monthly time series of four 

variable sets: approval ratings of each politician, their informational ratings, and their 

coverage in Kommersant and Izvestia. 

A unit of analysis is the number of mentions of each politician in the two 

newspapers, Izvestia and Kommersant. For the polling company data, a unit of analysis is 

the percentage of either approval ratings or informational ratings for each politician. Four 

prominent figures were selected: Vladimir Putin, the President, Gennady Zuganov, the 

head of the Russian Communist Party, Vladimir Zhirinovsky, head of the Liberal 

Democratic Party, and Grigory Yavlinsky, head of the Yabloko party. All of them play a 

significant role on the Russian political scene.  Zuganov is an ultra-right politician, 

Zhirinovsky is a nationalist right politician and Yavlinsky is an ultra-liberal one. 

 The analysis is based on four groups of frequencies. The first group is comprised 

of four time series of approval ratings. Each politician (Putin, Zuganov, Zhirinovsky, and 

Yavlinsky) comprises a separate time series of levels of approval ratings for the last 4 

years. The data were taken from the aggregate tables based on the monthly FOM surveys 

of public opinion, which are stored on FOM website. The second group consists of 

informational ratings of the same four politicians over the last 4 years. The third and the 

fourth groups represent Kommersant and Izvestia monthly coverage (numbers of articles 

on each politician) respectively. 



33 

 

Methodology – time series 

Time series analysis (namely vector autoregression) will allow creating models 

with various dependent and independent variables together with the lagged versions of 

each of them. Causality can be also inferred using Granger causality tests. Vector 

autoregression with Granger-causality test is the best way to establish the directions of 

causality between variables. Granger-causality is in principle a simple assumption that if 

an event occurs first (such as a publication or an increase in ratings), and another event 

follows, then it can be inferred that the first event is Granger-causing the second one, 

based on a temporal causality between them. 

 Here is an overview of the pertinent methods. The basic method employed in the 

research is time series analysis. Multivariate vector autoregression (VAR) combined with 

Granger causality tests will allow tracing causal relationships between variables. The 

initial equation that can be produced by vector autoregression is: 

                n                 n 
 Yt  = a + ∑ bi Yt – i  + ∑cj Xt – j   + e, 
               i=1               j=1 
 
where Y is a dependent variable, Yt – 1 is the first lag of a dependent variable, Y t – i is the j 

lag of a dependent variable, X is an independent variable, Xt – 1 is the first lag of an 

independent variable, X t – j is the j lag of an independent variable, b and c are consecutive 

coefficients, a is a constant and e is an error term. Vector autoregression equation 

expresses a linear function of past values of a dependent variable, all other variables with 

their past values, and a serially uncorrelated error term.  

Some researchers had employed Prais Winston and Cochrane Orcutt regressions 

to test for autocorrelation of errors. With sufficient loss, VAR should correct for 



34 

 

autocorrelation (specifically residuals autocorrelation), because at least two lags of each 

variable are included. In this particular paper, coefficients from the results of vector 

autoregression models will not be included, since they do not provide much theoretical 

significance and they do not have a substantial practical purpose. Instead, only F statistics 

and their significance levels are reported. This paper explores directions of causality, not 

magnitudes of causality. The biggest advantage of time series vector autoregressive 

models is this method’s ability to establish causal relationships. Vector autoregression 

allows for more complex dynamics; it can offer a more accurate explanation of processes. 

Since the dynamics traced through vector autoregression are more complex, it can 

accumulate complex dynamics but can be less efficient. Vector autoregression results are 

in essence Granger-causality tests in both directions at the same time. 

 Historically, the time series method most used by mass media scholars studying 

agenda setting are cross-lagged correlations. Occasionally they employ Granger tests. 

However, the biggest disadvantage of correlations is their weaker ability to explain. 

Vector autoregression is a model where variables are specified as a function of 

their own lags as well as the lags of other included variables. Vector autoregression 

shows researchers if one variable is useful in predicting another variable. A variable X is 

said to be Granger causal to Y if, taking into account the past values of Y, past values of 

X are useful in predicting Y (Stata Time Series, 2004). Granger tests can be applied after 

vector autoregression, a matrix type of regression analysis, where a dependent variable is 

explained by its own lagged versions as well as by independent variables with their own 

lagged versions. The complex model creates a temporal relationship among variables. 

The Granger test checks for significance of temporal influences: which variable leads a 



35 

 

change, and which one follows.  Time series tests will check for autocorrelation of errors, 

normality of errors, and VAR stability conditions. Each Granger-causality table includes 

an F-statistic and a p-value associated with it. An F-statistic tests whether each set of 

coefficients on the lags of independent variables is zero. A null hypothesis is that each set 

is zero, so a probability value of less than 5% gives enough confidence to say that the null 

hypothesis can be rejected.   

 Dependent variables interact with lagged versions of independent variables: 

certain statistical techniques will allow choosing the appropriate lag lengths. Some 

technical tests, such as the ones for autocorrelation, stability, and the normality of errors, 

were applied to ensure the accuracy and applicability of models.   

 There are several statistical tests that need to be applied in order to specify each 

model. First of all, the number of lags for each model should be selected. Depending on 

the most appropriate level of several information criteria (for example, Akaike 

information criterion or Bayesian information criterion), an appropriate lag length is 

chosen. STATA was used as statistical software to execute all of the commands and 

procedures. Vector autoregression by default is checked for the first order autoregressive 

process, however, for the clarity of analysis, an additional Lagrange Multiplier test for 

autocorrelation in residuals will be used. In addition to that, the model should be stable, 

i.e. all of the coefficients should not be approaching 1, otherwise the model would not 

satisfy stability conditions. Another potential flaw of time series models is non-normally 

distributed errors. It is a less serious problem than autocorrelation; however, it can be 

significant. 

 



36 

 

Research questions 

The research problem for this paper is to explore the political freedom of the 

Russian mass media in light of the coverage of the major political figures – Russian 

president Vladimir Putin and his major opponents. 1) Does the governmental paper, 

Izvestia, lead Kommersant coverage on the President as well as the major opposition 

figures? 2) Does the coverage of Putin cause the coverage of opposition leaders or vice 

versa? 3) Do Putin’s approval ratings cause approval ratings of others or vice versa?      

4) Do Putin’s informational ratings cause approval ratings of others or vice versa? 

 

  



 

 

Chapter 4 

Results 

 

Findings 

The results section is divided into two parts: descriptive graphs and causality 

tables. The first four figures illustrate the descriptive time series graphs of all four 

subdivisions of analysis, including approval ratings, informational ratings, Kommersant 

coverage, and Izvestia coverage. The graphs do not provide enough information to 

conduct statistical analysis; however, they illustrate the data that had been used as a base. 

The second part of this section presents the results of vector autoregressive models and 

Granger-causality tests, which allows deriving conclusions about the interactions between 

variables. 

The first table of graphs is combination of four graphs of each politician approval 

ratings for the last 4 years. The graphs provide descriptive information on the data; 

however, they are not enough to infer any causal relationships. In order to analyze 

information visually, an appendix to this thesis contains larger versions of overlaid 

graphs.  

 

 

 



38 

 

Figure 1. Approval ratings of Putin, Zuganov, Zhirinovsky, and Yavlinsky  
(January 2001 – October 2004) 

30

35

40

45

50
ap

pr
ov

al
 ra

tin
g

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Approval ratings of Vladimir Putin

2

4

6

8
10
12
14
16
18
20

ap
pr

ov
al

 ra
tin

g

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Approval ratings of Gennady Zuganov

5

6

7

8

9
10
11
12
13

ap
pr

ov
al

 ra
tin

g

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Approval ratings of Vladimir Zhirinovsky

2

3

4

5

6

7

8

ap
pr

ov
al

 ra
tin

g

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Approval ratings of Grigory Yavlinsky

 

 

 

Descriptive graphs of approval ratings indicate that all of the politicians’ approval 

ratings peaked during the December 2003 elections. 

The three presidential rivals definitely gained more influence during the 

parliamentary elections than during the presidential ones in March 2004. First, all of them 

declined to contest Putin, despite their own relatively stable positions in the political 

market. Second, Putin’s approval ratings are fluctuating; there is no definite upward 

trend. The public assesses Putin’s actions and judges the president accordingly. For 

example, Putin’s rating soared before the parliamentary elections, though, again went up 

right after. Vladimir Zhirinovsky’s ratings, on the contrary, are steadily increasing.  Both 



39 

 

Gennady Zuganov’s and Grigory Yavlinsky’s ratings went up at the end of 2003 and then 

went down after the relative loss in elections. Vladimir Zhirinovsky appeared to be the 

most stable and successful player with his increasing approval ratings.  

 

 

Figure 2. Information ratings of Putin, Zuganov, and Zhirinovsky 
(January 2001 – October 2004) 

8
10
12
14
16
18
20
22
24
26

in
fo

rm
at

io
na

l r
at

in
g

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Informational ratings of Vladimir Putin

1

2

3

4

5

6

7

8

in
fo

rm
at

io
na

l r
at

in
g

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Informational ratings of Gennady Zuganov

2
3
4
5
6
7
8
9

10
11
12

in
fo

rm
at

io
na

l r
at

in
g

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Informational ratings of Vladimir Zhirinovsky

 

 

 

Unfortunately, informational ratings for Grigory Yavlinsky are not available for 

all four years, and time series require an uninterrupted sequence of numbers for a proper 

analysis. That is why they were not included in this set of graphs and in the further sets 

for assessing Granger-causality. 



40 

 

Informational ratings for both Putin and Zuganov have been steadily going down. 

Putin’s ratings peaked during the March 2004 presidential election, but that is an 

expected rise taking into account the fact that he was the most likely candidate to win. 

There is no indication, however, that the news market overrepresented the president on 

the news. Informational ratings were compiled based on the news that could be 

recollected by the respondent over a month. There is a trend that the president becomes a 

relatively stable and predictable player to whom people pay less and less attention. His 

ratings are average for a country leader, but not excessively high as would be expected 

for an autocratic dictator. Vladimir Zhirinovsky gained popularity during and after the 

December 2003 parliamentary elections. His party was among the most successful 

political parties. Gennady Zuganov’s Communist party had been experiencing a decline 

since their most successful 1995 parliamentary elections and his largest number of votes 

in the 1996 presidential elections. The generational change caused a lack of interest in 

Communist ideology among voters. 

 



41 

 

Figure 3. Kommersant coverage of four political leaders 
(January 2001 – October 2004) 

80
10

0
12

0
14

0
16

0
18

0
20

0
22

0
nu

m
be

r o
f a

rti
cl

es

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Coverage of Vladimir Putin

0

5

10

15

20

25

30

nu
m

be
r o

f a
rti

cl
es

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Coverage of Gennady Zuganov

0

5

10

15

20

25

30

35

nu
m

be
r o

f a
rti

cl
es

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Coverage of Vladimir Zhirinovsky

0

5

10

15

20

25

nu
m

be
r o

f a
rti

cl
es

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Coverage of Grigory Yavlinsky

 

 

 

 Kommersant’s coverage of all four leaders increased significantly during and after 

the 2003 parliamentary elections. According to those graphs, there is no obvious evidence 

of opponents being silenced. Each leader experienced an increase in the number of 

articles focusing on him. There was no obvious bias toward one candidate versus another 

in Kommersant. 

 



42 

 

Figure 4. Izvestia coverage of four political leaders (July 2001 – November 2004) 

80
90

10
0

11
0

12
0

13
0

14
0

15
0

16
0

17
0

18
0

nu
m

be
r o

f a
rti

cl
es

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Coverage of Vladimir Putin

0

5

10

15

20

25

30

nu
m

be
r o

f a
rti

cl
es

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Coverage of Gennady Zuganov

0

5
10
15
20
25
30
35
40

nu
m

be
r o

f a
rti

cl
es

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Coverage of Vladimir Zhirinovsky

0

5

10

15

20

25

30

35

nu
m

be
r o

f a
rti

cl
es

20
00

m
11

20
01

m
4

20
01

m
9

20
02

m
2

20
02

m
7

20
02

m
12

20
03

m
5

20
03

m
10

20
04

m
3

20
04

m
8

20
05

m
1

year/month

Coverage of Grigory Yavlinsky

 

 

 

 The same pattern emerged on the Izvestia coverage graphs. Vladimir Putin’s 

coverage actually went down compared to the peaks in September 2001 and October 

2002, which were determined by crucial events – attacks against the World Trade Center 

in New York and the Moscow theater. Putin’s Izvestia coverage contradicts with 

Kommersant coverage. Even as a government newspaper, Izvestia does not show 

overwhelming support; moreover, Putin’s coverage goes down with time. 

 Again, coverage of other leaders went up significantly before and during the 

parliamentary elections. That answers the question about pluralism, that, even in a 

government newspaper, the opposition was still covered. By looking at the frequencies of 



43 

 

articles (Y axis), there is a clear indication that each political leader receives an equal 

proportion of coverage in both Kommersant and Izvestia. 

The second section of the results chapter presents Granger-causality tables 

illustrating interactions between different sets of variables. As mentioned in the 

methodology section, significant F tests in Granger-causality tables indicate that past 

values of an independent variable influence present values of a dependent variable. The 

first set of 4 Granger-causality tables test for directions of influences among different 

variables for each politician separately. For example, the first one presents Putin’s 

variables’ interactions. 

 

 

Table 1. Granger causality tests for Vladimir Putin’s variables 
 

Dependent variables Independent variables  
Kommersant coverage   
 Izvestia coverage  28.55 (.00)* 
 Informational rating  6.28 (.39) 
 Approval rating   20.55 (.00)* 
Izvestia coverage   
 Kommersant coverage  24.01 (.00)* 
 Informational rating  2.93 (.33) 
 Approval rating  3.90 (.69) 
Informational rating   
 Kommersant coverage  64.97(.00)* 
 Izvestia coverage  33.03 (.00)* 
 Approval rating   53.42 (.00)* 
Approval rating   
 Kommersant coverage  229.54(.00)* 
 Izvestia coverage  286.23 (.00)* 
 Informational rating  309.02 (.00)* 

The numbers in the table are F statistics; the numbers in parenthesis are probability values. 
VAR results contain six lags; there are 34 monthly observations in the series. 

 



44 

 

Selection order criteria suggested using a model with six lags, based on the lowest 

LR, AIC, and BIC criteria. The LM statistics for autocorrelation indicates that there is no 

autocorrelation at two lags. Disturbances are normally distributed. The first test is a Wald 

test that the coefficients of the six lags of the Izvestia coverage are jointly zero, the null 

hypothesis that the Izvestia coverage does not Granger-cause the Kommersant coverage 

can be rejected. The informational rating variable does not Granger-cause the 

Kommersant coverage, but the approval rating variable, on the contrary, Granger-causes 

the Kommersant coverage. 

 The Kommersant coverage is Granger-causing the Izvestia coverage. All of the 

included variables (Kommersant, Izvestia, and approval ratings) Granger-cause 

informational ratings, as well as all of the available variables Granger-cause approval 

ratings. 

 What these Granger-causality tests indicate is that if past values of one variable 

are significant in influencing present values of another variable, it can be inferred that the 

first variable is Granger-causing the second one; i.e. if approval ratings Granger-cause the 

Kommersant coverage, it means that previous levels of approval ratings predetermine 

present levels of the Kommersant coverage. 

The above mentioned complete vector autoregression models (table 1) show 

results holding all of the other variables constant.  

 

 



45 

 

Table  2. Grander-causality tests for Gennady Zuganov’s variables 
 

Dependent variables Independent variables  
Kommersant coverage   

Izvestia coverage 6.36 (.38) 
 Informational rating 10.27 (.11) 
 Approval rating  1.06 (.98) 
Izvestia coverage   
 Kommersant coverage  15.15 (.02)* 
 Informational rating 9.47 (.15) 
 Approval rating  11.79 (.07) 
Informational rating   
 Kommersant coverage  12.88 (.04)* 
 Izvestia coverage 9.57 (.14) 
 Approval rating  2.68 (.85) 
Approval rating   
 Kommersant coverage  13.10 (.04)* 
 Izvestia coverage 14.33 (.03)* 
 Informational rating 7.20 (.30) 

The numbers in the table are F statistics; the numbers in parenthesis are probability values. 
VAR results contain six lags; there are 34 monthly observations in the series. 

 

 

All of the appropriate tests (autocorrelation of errors, normalcy of disturbances, 

VAR stability condition) indicate that the model can be specified. Unless further noted, 

all of the auxiliary test results in the further pair-wise models are not included, for the 

information would be too technical and too detailed for each specific pair of 

relationships.  

Gennady Zuganov’s Kommersant coverage is not Granger-caused by any of the 

included variables. Kommersant is not a primary source of information for the 

Communist party supporters; thus, its coverage is less related to Zuganov’s activities. 

Izvestia coverage is Granger-caused by the Kommersant coverage. Again, Zuganov’s 

informational ratings and approval ratings have no effect on the two newspapers because 



46 

 

of the different audiences and their different political orientations in general. Zuganov’s 

supporters simply get information from other sources. Zuganov’s informational rating is 

Granger-causing Kommersant coverage. Approval rating, however, is Granger-caused by 

both the Kommersant and Izvestia coverage. 

 

 

Table 3. Grander-causality tests for Vladimir Zhirinovsky’s variables 

Dependent variables Independent variables  
Kommersant coverage   
 Izvestia coverage 41.01 (.00)* 
 Informational rating 31.63 (.00)* 
 Approval rating  36.35 (.00)* 
Izvestia coverage   
 Kommersant coverage 43.26 (.00)* 
 Informational rating 45.35 (.00)* 
 Approval rating  10.97 (.09) 
Informational rating   
 Kommersant coverage  71.49 (.00)* 
 Izvestia coverage 135.85 (.00)* 
 Approval rating  36.74 (.00)* 
Approval rating   
 Kommersant coverage  10.67 (.10) 
 Izvestia coverage 9.97 (.13) 
 Informational rating 17.62 (.01)* 

The numbers in the table are F statistics; the numbers in parenthesis are probability values. 
VAR results contain six lags, there are 34 monthly observations in the series. 

 

 

Granger causality tests for the Kommersant coverage and informational rating 

indicate that they are determined by all past values of the independent variables. Izvestia 

coverage seems to be unaffected by approval ratings, but affected by the two other 

independent variables. The approval rating is dependent only on the informational rating.  



47 

 

 The fact that both the Kommersant and Izvestia coverage are Granger-caused by 

the approval and informational ratings but the approval rating is not Granger-caused by 

any of the variables indicates that public opinion on Zhirinovsky is shaped independently 

from the two newspapers’ coverage. Even a high informational rating among respondents 

does not lead to a higher approval rating. The Zhirinovsky electorate is in general more of 

a heterogeneous opposition group that is mostly influenced by his charisma rather then by 

media coverage.  

 

 

Table  4. Grander-causality tests for Grigory Yavlinsky’s variables 
 

Dependent variables Independent variables  
Kommersant coverage   
 Izvestia coverage 1.31 (.52) 
 Approval rating  1.80 (.41) 
 Kommersant coverage  4.50 (.34) 
Izvestia coverage   
 Kommersant coverage  .74 (.69) 
 Approval rating 4.66 (.10) 
 Izvestia coverage 6.22 (.18) 
Approval rating   
 Kommersant coverage  .12 (.94) 
 Izvestia coverage .77 ( .68) 
 Approval rating 2.41 (.66) 

The numbers in the table are F statistics; the numbers in parenthesis are probability values. 
VAR results contain six lags, there are 34 monthly observations in the series. 

 

 

 Grigory Yavlinsky variables do not demonstrate any Granger-causal relationships 

between each other. 

Since the purpose of this analysis is to explore causal relationships among 



48 

 

variables, combinations of each set of variables in regard to their common themes are 

assessed. 

 

 

Table 5. Granger tests for approval ratings. 

Dependent variable Independent variables  

Putin’s approval    
 Zuganov’s approval .56 (.76) 
 Zhirinovsky’s approval .03 (.99) 
 Yavlinsky’s approval .32 (.85) 
Zuganov’s approval   
 Putin’s approval 5.84 (.05)* 
 Zhirinovsky’s approval .04 (.98) 
 Yavlinsky’s approval 2.00 (.37) 
Zhirinovsky’s approval   
 Putin’s approval 1.23 (.54) 
 Zuganov’s approval 3.74 (.15) 
 Yavlinsky’s approval 2.27 (.32) 
Yavlinsky’s approval   

 Putin’s approval 1.64 (.44) 
 Zuganov’s approval 31.67 (.00)* 
 Zhirinovsky’s approval 2.99 (.22) 

The numbers in the table are F statistics; the numbers in parenthesis are probability values. 
VAR results contain two lags, there are 44 monthly observations in the series. 

 

 

Putin’s approval ratings are not caused by any other politician’s approval ratings. 

Zuganov’s approval ratings are Granger-caused by Putin’s approval ratings. If fewer 

people support Putin, then more people support Zuganov. Yavlinsky’s approval is 

Granger-caused by Zuganov’s approval. The protesting electorate reacts both ways, 

though more liberal groups are delayed in their actions. If Zuganov’s ratings go up, in the 

next period Yavlinsky’s ratings go up too.



49 

 

                                      Table 6. Granger tests for informational ratings 

Dependent variable Independent variables  

Putin’s informational rating   
 Zuganov’s info rating 2.45 (.29) 
 Zhirinovsky’s info rating 2.71 (.26) 
Zuganov’s info rating   
 Putin’s info rating 5.33 (.07) 
 Zhirinovsky’s info rating 2.84 (.24) 
Zhirinovsky’s info rating   
 Putin’s info rating .35 (.84) 
 Zuganov’s info rating 5.59 (.06) 

The numbers in the table are F statistics; the numbers in parenthesis are probability values. 
VAR results contain two lags, there are 44 monthly observations in the series. 

 

 

Only two relationships are close to being significant: Putin’s rating Granger-

causing Zuganov’s rating, and Zuganov’s rating, in return, Granger-causing 

Zhirinovsky’s rating. Nevertheless, they are not statistically significant. It means that 

even if one politician makes fewer or more appearances in the media, it does not affect 

other politicians’ informational ratings. 

 

 

Table 7. Granger tests for Izvestia coverage 
 

Dependent variable Independent variables  

Putin coverage   
 Zuganov .33 (.85) 
 Zhirinovsky 2.92 (.23) 
 Yavlinsky 3.15 (.20) 
Zuganov   
 Putin .59 (.75) 
 Zhirinovsky 3.03 (.22) 
 Yavlinsky 2.07 (.36) 

 



50 

 

Table 7: continued. 
 

Zhirinovsky   
 Putin 5.95 (.05)* 
 Zuganov .58 (.75) 
 Yavlinsky 1.49 (.48) 
Yavlinsky   

 Putin 1.82 (.40) 
 Zuganov .33 (.85) 
 Zhirinovsky 12.34 

(.00)* 
The numbers in the table are F statistics; the numbers in parenthesis are probability values. 

VAR results contain two lags, there are 38 monthly observations in the series. 
 

 

Putin’s Izvestia coverage is Granger-causing Zhirinovsky’s coverage. In return, 

Zhirinovsky’s coverage is Granger-causing Yavlinsky’s coverage. By looking at figure 4, 

it is visible that when Zhirinovsky’s coverage goes up, Yavlinsky’s coverage goes down 

and vice versa. The two leaders represent the opposite sides of political spectrum; 

therefore, they are moving in two different directions in terms of their newspaper 

coverage.  

 

 

Table 8. Granger tests for Kommersant coverage 
 

Dependent variable Independent variables  

Putin    
 Zuganov 27.16 (.00)* 
 Zhirinovsky 10.24 (.01)* 
 Yavlinsky 17.40 (.00)* 
Zuganov   
 Putin 1.69 (.43) 
 Zhirinovsky 1.38 (.50) 
 Yavlinsky .57 (.75) 



51 

 

Table 8: continued. 
 

Zhirinovsky   
 Putin 1.04 (.59) 
 Zuganov 1.97 (.37) 
 Yavlinsky 1.35 (.51) 
Yavlinsky   

 Putin 2.80 (.25) 
 Zuganov 3.82 (.15) 
 Zhirinovsky .12 (.94) 

The numbers in the table are F statistics; the numbers in parenthesis are probability values. 
VAR results contain two lags, there are 44 monthly observations in the series. 

 

 

Putin’s coverage is Granger-caused by all three independent variables. Compared 

to Izvestia, Kommersant provides just the opposite picture. Putin’s coverage in 

Kommersant is dependent on the previous coverage of other politicians. In an autocratic 

system it would be presumed that a dictator sets his own rules. This is not the case using 

this example of a Russian business newspaper. Other prominent political figures are more 

influential in causing the number of articles on the president. 

 

Discussion 

The results indicate that there is no obvious autocratic trend based on the analysis 

of the two major newspapers and two forms of public opinion (informational ratings and 

approval ratings). Even descriptive graphs do not show a significant drop of coverage of 

Vladimir Putin’s opponents starting from 2000, the year when he became president. 

Izvestia and Kommersant are also different in their coverage of the four leaders. Even if 

Izvestia is more of an official state newspaper, its coverage of Putin goes down with time; 

Izvestia published more articles on the president in 2001 – 2002 than in the last year. 



52 

 

Kommersant, on the contrary, being a business-oriented newspaper with a critical slant 

towards the president, has increased its coverage of Putin over time. Results also indicate 

that Kommersant reacts faster than Izvestia to the political environment’s changes. 

Putin’s informational rating is not caused by any of the variables. It does not 

matter how many times people see or read about the president, it has no effect on the 

public’s decision whether to support Putin. There are no causal relationships among 

various politicians’ informational ratings. If one of them makes more appearances in the 

media, it does not lead to fewer appearances of others. Variables are independent of each 

other.  Pitin’s approval ratings Granger-cause only Zuganov’s ratings. On the contrary 

with the media, Kommersant coverage of Putin is dependent on the previous coverage of 

other politicians. 

The political media environment does not show distinct authoritarian patterns. No 

indicators exist that Vladimir Putin had been pressuring either journalists or the public. 

Obviously, opposition politicians are less popular and receive less coverage than a 

president who is supported by the population. But it is the same in any country where 

presidents are elected by a majority. Comparison of the two newspapers (one of which 

being a government mouthpiece and the other being an independent business newspaper) 

provides no proof of visible biases. Izvestia even tends to publish fewer articles on Putin 

with time. In addition to that, Kommersant’s coverage of the president depends on how 

much coverage it had dedicated to the other politicians in the previous periods.  

The first research question, whether the governmental paper, Izvestia, led 

Kommersant coverage on the President as well as the major opposition figures, is 

answered negatively. There is no distinct indication of one-way causality in regard to 



53 

 

Putin’s coverage, both Izvestia and Kommersant coverage Granger-cause each other. 

Zuganov’s coverage, on the contrary, indicates an opposite relationship. Zuganov’s 

Kommersant coverage is Granger-causing Izvestia coverage. Zhirinovsky’s coverage 

exhibits a pattern similar to the President’s one: both Kommersant and Izvestia coverage 

Granger-cause each other. Neither Yavlinsky’s Kommersant nor Izvestia coverage cause 

each other. The results illustrate the plurality of opinions and interactions between the 

two newspapers. There is no evidence that the governmental newspaper leads the 

business newspaper coverage in regard to the President or controversial opposition 

leaders. On the contrary, for the Communist Party leader, Kommersant is causing Izvestia 

coverage. 

The second question about the President’s coverage has a partial positive answer. 

The coverage of Putin in Izvestia only Granger-causes Zhirinovsky’s coverage, but that is 

the only significant pair of causal relationships in regard to the second research question, 

whether the coverage of Putin cause the coverage of opposition leaders. Again, on the 

contrary, Putin’s coverage in Kommersant is Granger-caused by the previous coverage of 

all three opposition leaders, not vice versa. Putin is not dominating the media market and 

opposition leaders obtain newspaper coverage independently of the coverage of the 

President. 

The third question had a partial positive answer. Yes, Putin’s approval rating 

predetermines Zuganov’s approval rating and not vice versa. Zuganov’s approval rating, 

in turn, is Granger-causing Yavlinsky’s approval rating.  

The fourth question is answered negatively. None of the informational ratings 

influences each other in temporal dynamics. 



 

 

Chapter 5 

Conclusion 

 

This study employed a relatively new approach to study of the agenda-setting 

process between the media and the public using contemporary Russian society as an 

example. The method employed in this study is relatively popular in economics, though 

not so frequently used by media scholars. Time series analysis allows researchers to test 

relationships in their temporal dynamics. The concrete method used is vector 

autoregression that was expanded to Granger causality tests. This type of causality tests 

for relationships between previous values of independent variables with current values of 

dependent variables; thus, tests infer causal interdependency based on a temporal 

sequence of linear relationships.  

The study explores causal relationships between two media variables: coverage of 

4 prominent political leaders in a government-oriented newspaper, Izvestia, and a more 

liberal, business-oriented one, Kommersant. Public opinion had been measured by the 

aggregate answers to the two survey questions, approval and informational ratings of the 

same 4 political leaders over the last 4 years. 

The results illustrate an absence of authoritarian traits in the media and public 

agenda setting. Putin’s Izvestia coverage and Putin’s Kommersant coverage are both 

Granger-causing each other, there is no clear indication that the governmental newspaper 

dictates Kommersant’s way of representing the president. More than that, for the 

Communist Party leader, Zuganov, Kommersant coverage is Granger-causing Izvestia



55 

 

coverage. Izvestia is in a submissive position to Kommersant. Other results indicate 

multidirectionality of interactions, again, no distinct authoritarian traits. In cases where 

Izvestia is causing Kommersant coverage, the relationship is significant both ways, 

Kommersant is also influencing Izvestia.  

In terms of the coverage of the president influencing the coverage of other 

political leaders, a significant causal relationship is found only between Zuganov and 

Putin. Putin’s past coverage is Granger-causing Zuganov’s present coverage. However, 

this relationship disappears in regard to the two other opposition leaders. News on both 

Zhirinovsky and Yavlinsky is not dependent on the previous news about Putin. 

Adding to the Putin and Zuganov coverage, a similar pattern exists between 

Putin’s and Zuganov’s approval ratings. Putin’s approval rating predetermines Zuganov’s 

approval rating. However, Zuganov’s approval rating in turn Granger-causes Yavlinsky’s 

approval ratings. 

Even if there are few random indicators of the President having more influence 

over the media market and the public opinion than other political leaders, this influence is 

not widespread. Putin does not dominate the informational environment.  

In general, the informational ratings of four political leaders are independent of 

each other, the amount of coverage each of the leaders obtains does not influence the 

quantity of coverage that the others obtain. The market fluctuates according to the news 

flow, not according to the prevalence of one political figure over another. 

Obviously, the study is not precisely reflexive of all of the Russian media reality 

without including news broadcasts; however, informational ratings include what people 

saw or read about a particular person. These findings are not sufficient in order to study 



56 

 

fully the nature of the content of the newspapers’ coverage. While the conclusions 

suggest an absence of authoritarian control, in order to fully assess the content, a content 

analysis is needed, which can be done through pulling a sample of coverage and 

analyzing the nature of that coverage. This paper lays the ground for further elaborate 

research; in that sense, it can be classified as an exploratory study. Further research can 

include various content analyses of major media outlets. 

The study can also be expanded by analyzing other media outlets, as well as 

adding more years, for example, going back to 1991 – 1992. Another possible direction 

of continuation of this research is applying new statistical approaches. In addition to that, 

an analysis of several countries that represent different sides of the spectrum (from 

dictatorships to democracies), can be conducted to check for differences between media 

systems in an authoritarian environment versus a free democratic one. 

 

 



57 

 

Works cited 
 
Alexander, J. (2000). Political culture in post-Communist Russia: formlessness and 
recreation in a traumatic transition. New York, NY: St. Martin’s Press, LLC. 
 
Altschull, J. (1984). Agents of power: the role of the news media in human affairs. New 
York, NY: Longman. 
 
Anderson, J. (1978). Public policy and politics in America. North Scituate, MA: 
Duxbury. 
 
BBC News Service. Retrieved February - March, 2005, from the BBC News website on 
the World Wide Web: http://news.bbc.co.uk. 
 
Baumgartner, F., Jones, B. (1993). Agendas and instability in American politics. Chicago, 
IL: University of Chicago Press. 
 
Becker, J. (2004). Lessons from Russia. A Neo-Authoritarian Media System. European 
Journal of Communication. 2004. 
 
Behr, R., Iyengar, S. (1985). Television news, real-world cues, and changes in the public 
agenda. Public Opinion Quarterly, 49, 38-57. 
 
Belin, L. (2001). Political Bias and Self-Censorship in the Russian Media. In Brown, A. 
(Ed.) Contemporary Russian politics. UK: Oxford University Press, 2001. 
 
Belin, L. (2004). Politics and the mass media under Putin. In Russian politics under 
Putin. Ed. by Ross, C. Manchester, UK: Manchester University Press. 
 
Berkman, R., Kitch, L. (1986). Politics in the media age. New York, NY: McGraw-Hill, 
Inc. 
 
Birkland, T. (2001). An introduction to the policy process. Armonk, NY: M.E.Sharpe. 
 
Brader, T., Tucker, J. (2001). The emergence of mass partisanship in Russia, 1993-1996. 
American Journal of Political Science.Vol. 45, January 2001, 69-83. 
 
Brown, A. (2001). Public Opinion, Political Beliefs, and the Mass Media. In Brown, A. 
(Ed.) Contemporary Russian politics. UK: Oxford University Press. 
 
Cater, D. (1964). Power in Washington. New York, NY: Vintage. 
 
Cobb, R., Elder, C. (1972). Participation in American politics: the dynamics of agenda-
building. Boston, MA: Allyn and Bacon. 
 

http:///


58 

 

Colton, T. (2000). Transitional citizens: Voters and what influences them in the new 
Russia. Cambridge, MA: Harvard University Press. 
 
Colton, T., McFaul, M. (2003). Popular choice and managed democracy. The Russian 
elections of 1999 and 2000. Washington, DC: Brookings Institution Press. 
 
Dearing, J., Rogers, E. (1996). Agenda-setting. Thousand Oaks, CA: Sage. 
 
Downs, A. (1972). Up and down with ecology: the issue attention cycle. Public Interest, 
28, 38-50. 
 
Dunn, D., (1969). Public officials and the press. Reading, MA: Addison-Wesley. 
 
Filippov, M. (2002). Russian voting and the initial economic shock of hyperinflation. 
Public Choice. 111, 2002, 73-104. 
 
Flemming, R., Bohte, J., Wood, D. (1997). One voice among many: the Supreme Court’s 
influence on attentiveness to issues in the United States: 1947 – 1990. American Journal 
of Political Science, 41, 1224-50. 
 
Freedom of the press 2003. A global survey of media independence. (2003). Ed. By 
Karlekar, K. New York, NY: Freedom House. 
 
Funkhouser, G. (1973). The issues of the sixties: an exploratory study in the dynamic of 
public opinion. Public Opinion Quarterly, 37, 62-75.  
 
Gelman, V., Golosov, G. (1999). Elections in Russia, 1993-1996. Berlin: Ed. Sigma. 
 
Gitlin, T. (1980). The whole world is watching: mass media in the making and unmaking 
of the new left. Berkeley, CA: University of California Press. 
 
Goldman, M. (2004). Putin and the oligarchs. Foreign Affairs. November/December 
2004, 83, 6, 33. 
 
Green, W. (2003). Econometric Analysis. 5th ed. New York: Pearson Education. 
 
Hanson, S. (2003). Instrumental democracy: the end of ideology and the decline of 
Russian political parties. In The 1999-2000 elections in Russia: their impact and legacy. 
Ed. By Hesli, V., and Reisinger, W. Cambridge, MA: Cambridge University Press. 
 
Herman, E., Chomsky, N. (1988). Manufacturing consent: the political economy of the 
mass media. New York, NY: Pantheon Books. 
 
Herspring, D. (2004). Putin’s Russia. Lanham, MD: Rowman and Littlefield Publishers, 
Inc. 



59 

 

 
Jones, A. (2002). The Russian Press in the Post-Soviet Era: a case study of Izvestia. 
Journalism Studies, 2, 2002, 359 – 375. 
 
Jones, C. (1994). The Presidency in a separated system. Washington, DC: Brookings 
Institution. 
 
Kernen, B. (2004). Putin and the parliamentary elections in Russia: the confluence 
(slijanie) of Russian political culture and leadership. East European Quarterly. March 
2004, 85-107. 
 
Kingdon, J. (1995). Agendas, alternatives, and public policies. Boston, MA: Little, 
Brown. 
 
Lang, G., Lang, K. (1983). The battle for public opinion: the president, the press, and the 
polls during Watergate. New York, NY: Columbia University Press. 
 
Levada, Y. (2004). What the polls tell us. Journal of Democracy, 15, 3, July 2004. 
 
Light, P. (1991). The President’s agenda. Baltimore, MD: Johns Hopkins University 
Press. 
 
Mason, D., Sidorenko-Stephenson, S. (1997). Public opinion and the 1996 elections in 
Russia: nostalgic and statist, yet pro-market and pro-Yeltsin. Slavic Review, Vol. 56, 
Winter 1997, 698-717. 
 
McCombs, M., Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public 
Opinion Quarterly, 36, 176 – 187. 
 
McCombs, M., Shaw, D. (1977). The agenda-setting function of the press. In Shaw, D., 
McCombs, M. (Eds.) The emergence of American political issues: the agenda-setting 
function of the press. St. Paul, MN: West. 
 
McFaul, M., Petrov, N. (2004). What the elections tell us. Journal of Democracy. Vol. 
15, 3, July 2004, 20-31. 
 
McNair, B. (2000). Power, profit, corruption and lies. The Russian media in the 1990s. In 
De-Westernizing media studies. Ed. By Curran, J., Park, M. London Routledge. 
 
Miller, R., Wanta, W. (1996). Sources of public agenda: the president-press-public 
relationship. International Journal of Public Opinion Research, 8, 390-402 
 
Myagkov, M. (2003).  The 1999 Duma election in Russia: a step toward democracy or 
the elites’ game? In The 1999-2000 elections in Russia: their impact and legacy. Ed. By 
Hesli, V., and Reisinger, W. Cambridge, MA: Cambridge University Press. 



60 

 

 
Myagkov, M., Ordeshook, P. (2001). The trail of votes in Russia’s 1999 Duma and 2000 
presidential elections. Communist and Post-Communist Studies. 34, 2001, 353-370. 
 
Nath, S. (2001). Freedom of press in Russian Federation. Dehli, India: Authorspress. 
 
Nordenstreng, K. (2001). Role of the mass media in society: lessons from Russia. In 
Media for the open society. Ed. By Zassoursky, Y., Vartanova, E. Moscow: Faculty of 
Journalism/IKAR Publisher. 
 
O’Loughlin, J., Tuathail, G., Kolossov, V. (2004). Russian geopolitical storylines and 
public opinion in the wake of 9-11: a critical geopolitical analysis and national survey. 
Communist and Post-Communist Studies, 37, 2004, 281-318. 
 
Oates, S. (2003). Television, voters, and the development of the “broadcast party.” In 
Hesli, V., Reisinger, W. (Eds.) The 1999 elections in Russia: their impact and legacy. 
Cambridge, UK: Cambridge University Press.  
 
Peters, G., Hogwood, B. (1985). In search of the issue-attention cycle. Journal of 
Politics, 47, 238-253. 
 
Rogers, E.., Dearing, J., Chang, S. (1991). AIDS in the 1980s: the agenda-setting process 
of a public issue. Journalism Monographs, 126. 
 
Rose, R. (2001). How Floating Parties Frustrate Democratic Accountability: A Supply-
Side View of Russia's Elections. In Brown, A. (Ed.) Contemporary Russian politics. UK: 
Oxford University Press. 
 
Rose, R., Munro, N. (2003). Elections and parties in new European democracies. 
Washington, DC: CQ Press. 
 
Ryabov, A. (2004). The mass media. In McFaul, M., Petrov, N., Ryabov A. (2004). 
Between dictatorship and democracy. Washington, DC: Carnegie Endowment for 
International Peace.  
 
Sedov, L. (2004). The Russian electorate: ten years of evolution. Sociological Research.. 
Vol. 43, No. 4, July-August 2004, 21-38. 
 
Shleifer, A., Treisman, D. (2004). A normal country. Foreign Affairs, March/April 2004, 
83, 2. 
 
Shvetsova, O. (2003). Resolving the problem of preelection coordination: the 1999 
Parliamentary election as an elite Presidential “primary.” In The 1999-2000 elections in 
Russia: their impact and legacy. Ed. By Hesli, V., and Reisinger, W. Cambridge, MA: 
Cambridge University Press. 



61 

 

 
Siebert, F., Peterson, T., Schramm, W. (1956). Four theories of the press. Urbana, IL: 
University of Illinois Press. 
 
Simon, R. (2004). Media, myth and reality in Russia’s state-managed democracy. 
Parliamentary Affairs. Vol. 57, 1, 169 - 184.  
 
Skillen, D. (2004). Russia. In The Media and elections. A handbook and comparative 
study. Ed. By Lange, B. and Ward, D. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 
 
Smith, K. (1987). Effects of newspaper coverage on community issue concerns and local 
government. Communication Research, 14, 379-395. 
 
Sparks, C. (1998). Communism, capitalism and the media. London: Sage Publications. 
 
Stata Time Series. Reference manual. (2004). College Station, TX: A Stata Press 
Publication. 
 
Takeshita, T. (1997). Exploring the media’s roles in defining reality: from issue-agenda 
setting to attribute agenda-setting. In McCombs, M., Shaw, D., Weaver, D. (Eds.). 
Communication and democracy: exploring the intellectual frontiers in agenda-setting 
theory. Mahwah, NJ: Lawrence Elrbaum. 
 
Thames, F. (2001). Did Yeltsin buy elections? The Russian political business cycle, 1993 
- 1999. Communist and Post-Communist Studies, 34, 2001, 63-76. 
 
The 1999 - 2000 elections in Russia. Their impact and legacy. (2003). Ed. By Hesli, V. 
and Reisinger, W. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 
 
Trumbo, C. (1995). Longitudinal modeling of public issues: an application if the agenda 
setting process to the issue of global warming. Journalism and Mass Communication 
Monographs, 152, August 1995. 
 
Tuchman, G. (1978). Making news: a study in the construction of reality. New York, NY: 
Free Press. 
 
Tucker, J. (2002). The first decade of post-communist elections and voting: what have we 
studied and how have we studied it? Annual Review of Political Science, 2002, 271-304. 
 
Vartanova, E. (2004). Russia. In The media in Europe. The Euromedia Research Group. 
Ed. By Kelly, M., Mazzoleni, G., McQuail, D. London: Sage Publications. 
 
Vedrashko, V., Zapletnyuk, K. (2004). Transitions online: through the looking glass. 
Transitions Online, 9/20/2004. 
 



62 

 

Voltmer, K. (2000). Constructing Political Reality in Russia: Izvestiya – Between Old 
and New Journalistic Practices. European Journal of Communication, 15 (4), 469-500. 
  
Walker, J. (1977). Setting the agenda in the U.S. Senate: a theory of problem selection. 
British Journal of Political Science, 7, 433-445. 
 
Watt, J., van den Berg, S. (1978). Time series analysis of alternative media effects 
theories. In Communication yearbook, 2. Ed. by Ruben, D. New Brunswick, NJ: 
Transaction Books. 
 
Weaver, D. (1977). Political issues and voter need for orientation. In Shaw, D., 
McCombs, M. The emergence of American political issues: the agenda-setting function 
of the press. St.Paul, MN: West. 
 
White, S., Rose, R., McAllister, I. (1997). How Russia Votes. Chatham, NJ: Chatham 
House Publishers, Inc. 
 
Winter, J., Eyal, C. (1981). Agenda setting for the civil rights issue. Public Opinion 
Quarterly, 45, 376-383. 
 



63 

Appendix A. Combined graphs of the two newspapers’ coverage, approval ratings, and informational ratings 
Figure A1. Izvestia coverage of the four politicians 

 
 

-2
-1.

5
-1

-.5
0

.5
1

1.5
2

2.5
3

3.5
4

4.5
5

nu
m

be
r o

f a
rt

ic
le

s

20
01

m
1

20
01

m
3

20
01

m
5

20
01

m
7

20
01

m
9

20
01

m
11

20
02

m
1

20
02

m
3

20
02

m
5

20
02

m
7

20
02

m
9

20
02

m
11

20
03

m
1

20
03

m
3

20
03

m
5

20
03

m
7

20
03

m
9

20
03

m
11

20
04

m
1

20
04

m
3

20
04

m
5

20
04

m
7

20
04

m
9

20
04

m
11

20
05

m
1

year/month

Standardized values of (putkom)     Standardized values of (zugkom)     
Standardized values of (zhirkom)     Standardized values of (yavlkom)     

                 Standardized values of Putin            Standardized Values of Zuganov 
                 Standardized Values of Zhirinovsky           Standardized Values of Yavlinsky 



64 

Figure A2. Kommersant coverage of the four politicians 

 
 

-2
-1.

5
-1

-.5
0

.5
1

1.5
2

2.5
3

3.5
4

4.5

nu
m

be
r o

f a
rt

ic
le

s

20
01

m
1

20
01

m
3

20
01

m
5

20
01

m
7

20
01

m
9

20
01

m
11

20
02

m
1

20
02

m
3

20
02

m
5

20
02

m
7

20
02

m
9

20
02

m
11

20
03

m
1

20
03

m
3

20
03

m
5

20
03

m
7

20
03

m
9

20
03

m
11

20
04

m
1

20
04

m
3

20
04

m
5

20
04

m
7

20
04

m
9

20
04

m
11

20
05

m
1

year/month

Standardized values of (p ) Standardized values of (zugutizv      izv)     
     izv)     Standardized values of (zhirizv) Standardized values of (yavl

                 Standardized values of Putin           Standardized Values of Zuganov 
                 Standardized Values of Zhirinovsky          Standardized Values of Yavlinsky 

 



65 

Figure A3. Approval ratings of the four politicians 

 

-2
-1.

5
-1

-.5
0

.5
1

1.5
2

2.5
3

ap
pr

ov
al

 ra
ti

ng

20
01

m
1

20
01

m
3

20
01

m
5

20
01

m
7

20
01

m
9

20
01

m
11

20
02

m
1

20
02

m
3

20
02

m
5

20
02

m
7

20
02

m
9

20
02

m
11

20
03

m
1

20
03

m
3

20
03

m
5

20
03

m
7

20
03

m
9

20
03

m
11

20
04

m
1

20
04

m
3

20
04

m
5

20
04

m
7

20
04

m
9

20
04

m
11

20
05

m
1

year/month

Standardized values of (putdov) Standardized values of (zugdo     v)     
Standardized values of (zhirdov)     Standardized values of (yavldov)     

    
                 Standardized Values of Zhirinovsky            Standardized Values of Yavlinsky 

               Standardized values of Putin           Standardized Values of Zuganov 

 



66 

Figure A4. Informational ratings of the four politicians 

 

-2
-1.

5
-1

-.5
0

.5
1

1.5
2

2.5
3

3.5
4

4.5
5

in
fo

rm
at

io
na

l r
at

in
g

20
01

m
1

20
01

m
3

20
01

m
5

20
01

m
7

20
01

m
9

20
01

m
11

20
02

m
1

20
02

m
3

20
02

m
5

20
02

m
7

20
02

m
9

20
02

m
11

20
03

m
1

20
03

m
3

20
03

m
5

20
03

m
7

20
03

m
9

20
03

m
11

20
04

m
1

20
04

m
3

20
04

m
5

20
04

m
7

20
04

m
9

20
04

m
11

20
05

m
1

year/month

Standardized values of (putinf) Standardized values of (zu     ginf)     
Standardized values of (zhirinf)     

                 Standardized values of Putin             Standardized Values of Zuganov 
                 Standardized Values of Zhirinovsky 

 


